Min pappa dricker för mycket
Hej. Jag är 16 år och har levt med en pappa som dricker lite för mycket då och då. Då detta påverkar mig väldigt mycket, vilket jag märkt på senare år, så vill jag ha hjälp. För jag har lärt mig att hantera drickandet och bråkandet men när jag först delade detta med en vän så upptäckte jag att det inte alls va så i den personens hem, och att det tydligen var jätte synd om mig, men eftersom att det är det ända liv jag känner till så blev jag väldigt förvånad när jag började tänka. Jag skulle kunna ha ett mycket stabilare liv om det inte vore för alkohol. Jag vet att det måste ha påverkat mig negativt på något sätt men jag kan inte förklara det i text. Jag vill då veta om mitt problem är "allvarligt" nog för att söka hjälp. /Fanny
Fanny

BUP svarar:
Hej Fanny!
Du ställer frågan om ditt problem är allvarligt nog för att söka hjälp.
Att ha en pappa som dricker och bråkar är ett allvarligt problem i familjens och barnens liv även om det bara sker då och då. Det är också självklart att det påverkar alla i familjen i någon mening. Du skriver att du lärt dig att på något sätt hantera det hela. Men när du förstod att det inte är så jobbigt i alla familjer så började du fundera om du själv har påverkats av din pappas alkoholism.
Det är en komplicerad fråga. Du skriver ingenting om hur det är i din familj för övrigt. Hur är det med din mamma? Hur är din kontakt med henne? Brukar ni tala om pappas alkoholism som givetvis ställer till konflikter? Får du stöd och förståelse från henne? Har du syskon som du delar erfarenheterna av detta med? Och hur är det med din pappa? Är han en kärleksfull och omsorgsfull pappa för dig när han är nykter?
Du förstår av alla dessa frågor att svaret på din egentliga fråga (hur det kan ha påverkat dig), hänger ihop med hur du skulle svara på mina frågor. I princip kan jag i alla fall säga att alkoholism i familjen är en förbannelse, men om barnet får tillräckligt stöd och kärlek av andra i familjen behöver påverkan inte alls vara något helt ödesdigert.
Det finns många människor i dagens Sverige som vuxit upp i ett hem med alkoholproblem och ändå har blivit lyckliga och välfungerande vuxna. Det mildrar säkert inte din ledsenhet över att du inte har ett lika stabilt liv som din vän. Men det dämpar kanske din oro för konsekvenserna av din pappas alkoholproblem för dig personligen.
För att du ska kunna få lite mer stöd rekommenderar jag att du går in på drugsmart.com. (Centralförbundet för Alkohol och Narkotikaupplysning). De svarar även på frågor och ger mer information om alkoholmissbruk.
Lycka till!