Sorg och ilska
Hej ni som jobbar på bup! Jag är en tjej på 14 snart 15 år och jag vet inte vad jag ska göra längre! Jag orkar inte med att inte förstå vad som händer med mej! Jag har förlorat min pappa och morfar med inte så lång tid mellan, det tog mej hårt och jag är en person som har lätt att stänga av, så jag antar att jag gjorde det. När jag var 4 blev jag väldigt sviken av min pappa och det var då som jag visade första tecken på ren ilska, då jag smällde min pennburk i marken och gick därifrån med alla pennor på marken.Sedan dess har mina utbrott bara blivit värre och värre och det har gått så långt att jag tar sönder saker hemma när jag kommer till den punkten av ilska. Jag kan inte kontrollera mej över huvud taget när jag är så arg, jag ser liksom svart. Sedan tror jag att jag har cyklotymi men jag har inte kollat upp det för jag när jag pratar med mamma om det så säger hon bara att jag ska prata med olika psykologer och kuratorer, men jag vill veta om jag har rätt gällande det, hur ska jag göra då? går man till sjukhuset eller till sin psykolog för att kolla sig för diagnoser? Mvh, en rädd tjej som skulle uppskatta svar.
Tindra

BUP svarar:
Hej!
Det är jättebra att du frågar oss när du - som du skriver - inte orkar med att inte förstå vad som händer med dig. Du nämner sorgen efter pappas och farfars bortgång, som du kanske stängt av inom dig.
Du nämner också att du har blivit sviken av din pappa för många många år sedan, men du nämner inte vad det var för något och hur er relation blev efter den händelsen.
Då vill jag säga att när man inte kan tala med någon om den svåra känslan av en förlust, kan man bli lättirriterad och vända sorgen till ilska. Sorgen brukar bli ännu mer komplicerad när det gäller en person som man hade en tvetydig relation till.
Sorgen blandas kanske med känslan av besvikelser, svek och kanske med dåligt samvete för allt detta. Det är i sig ett spår som du med hjälp av en psykolog eller kurator skulle behöva undersöka och följa upp - även som en möjlig förklaring till dina ilskeutbrott.
Den andra viktiga punkten är att återkommande utbrott av ilska och dålig kontroll över dessa kan ha en rad helt olika orsaker. Läs mer om det i de länkar jag bifogar här.
Men det som inte är bra är att försöka hitta en "diagnos" på egen hand utifrån test som finns på nätet. Innan man ställer en diagnos på BUP tittar man på olika livsomständigheter i hemmet, händelser under uppväxten, hur man har det i skolan etc för att kunna komma fram till vad symtomen kan hänga ihop med och bäst förklaras av. Testresultat på nätet kan vara fullständigt vilseledande och förvirrande.
Därför tycker jag att du ska följa rådet från din mamma och söka professionell kontakt.
En möjlighet är att du vänder dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun som du kan göra helt på egen hand.
Ett annat alternativ är att ni kontaktar BUP. I din ålder kan man ringa själv men allra bäst är om din mamma ringer. Även om du kan få ett första samtal själv måste sedan din mamma medverka både i utrednings- och bedömningsfasen och när man planerar för behandling. Det är alltid en viktig del i denna process hur föräldrarna kan hjälpa sitt barn och man får rådgivning om detta.
Att hantera svåra känslor som sorg eller nedstämdhet eller ilska är aldrig bara en fråga för ett barn eller ungdom. De vuxnas medverkan och bidrag i barnens/ungdomarnas närhet och i hemmet är avgörande.
Var inte rädd, det behöver inte handla om någon psykisk sjukdom. Oftast hittar man svar på lösningsalternativ närmare än du skulle tro.
Tala gärna med mamma om det, du kan visa  mitt svar till dig för henne om det underlättar för dig.