Stämmer min diagnos?
Jag fick diagnosen autism för kankse 3år sedan var då 12-13år och jag har hatat den sedan dag ett, eftersom jag inte känner igen mig i den alls, det känns lixom inte rätt.Eller visst att många symtom och problem jag har stämmer in på diagnosen men det är fel, jag vet det själv.Och nu på dessa 3år jag har haft diagnosen har jag förändrats välldigt mycket i mitt beteende fått andra svårigheter medans vissa vuxit bort.En sak som med säkerhet visar att jag inte har autism är att all den hjälp jag fått ifrån bup/skolan som är gjord för att underlätta för dom med autism har aldrig funkat.Jag var också i en välldigt deppig period när jag gjorde min utredning vilket gjorde mig till en helt annan person och jag var inte heller speciellt villig att göra vissa uppgifter som jag tror var ganska viktiga.Jag tycker att jag passar in mycket bättre på Asperger men fick bara höra att man inte blir diagnosernad med det längre och att autism och aspberger är samma sakn nu, är det så?Och vad kan jag göra för att ändra min diagnos?Eller i värsta fall ta bort den helt då jag är så fruktansvärt less på att lärare mm ska förstå mig fel och ge mig fel sorts hjälp pga min diagnos.
Tess

BUP svarar:
Hej!
Vad klokt att du engagerar dig i din diagnos och funderar över vilken hjälp du behöver!
Diagnostisering är en färskvara och det kan vara viktigt att göra en förnyad bedömning om det känns som den hjälp man får inte hjälper. Du är påläst och det är bra. Jag ska försöka förtydliga lite ytterligare.
Tidigare använde vi ett äldre diagnossystem som heter DSM-IV, där finns diagnoserna Autism i barndomen och Aspergers syndrom. De beskriver ett fungerande som på många sätt liknar varandra. I grova drag är den stora skillnaden dem emellan ifall man haft försenad talutveckling som liten eller inte.
I forskning har de två diagnoserna varit svåra att skilja från varandra och därför har man övergått till att i det nya diagnossystemet istället slå ihop de tidigare diagnoserna till en övergripande, kallad Autismspektrumtillstånd (även förkortat AST). Det gör att du som tidigare fått diagnos inom det gamla systemet nu innefattas i det nya.
Det är jobbigt att inte känna igen sig i sin diagnos - därför kan det vara viktigt med en ny bedömning. Men det är också viktigt att inte göra utredningar i onödan.
Det är inte säkert att en ny utredning behövs för att du ska få bättre anpassningar i skolan. Det är alltid viktigt att tänka på personen, inte bara diagnosen. Vad inom AST passar in på dig och hur du behöver ha det för att fungera och må så bra som möjligt.
Det låter viktigt att ha ett möte på skolan när höstterminen startar där du, skolan och dina föräldrar kan prata om hur dina svårigheter ser ut nu och vad du behöver för stöd. Om ni utifrån det kommer fram till att det finns många frågetecken och att förnyad hjälp på BUP behövs, så kan skolan skicka en remiss.
Hoppas att det blir bra för dig!