Känner inte att samtalsterapin räcker
Hej! Jag har gått hos er länge, i sex år och har fortfarande fått den hjälp som jag tror att jag behöver. Jag har svårt att berätta för någon kurator hur jag faktiskt känner, men det har länge varit otroligt dåligt och jag befarar att jag är bipolär eller är borderline. Så jag undrar om jag kan be min psykiatrier att få en utredning eftersom jag verkligen inte känner att samtalsterapin räcker till och att mitt mående inte har tagits på allvar. Jag är rädd att det kanske inte funkar så, men jag skulle verkligen behöva det. Är det möjligt att be om en utredning eller är det inte så ni arbetar?
A

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver två saker som jag undrar om de kan hänga ihop.
Dels att du har svårt berätta hur du faktisk mår, dels att du inte tycker att hur du mår tagits på allvar.
Det kan vara så att du upplever att hur du mår inte tagits på allvar därför att du inte berättat. Men det kan också vara så att du har svårt att berätta därför de inte verkar ta det på allvar.
Svårt att berätta hur man mår om det inte tas på allvar!
Det kan bli en dålig cirkel. Hur det än är, så är det viktigt både för dig och de som ska hjälpa dig att de känner till att du mår otroligt dåligt!
Kan du till att börja med berätta att du har svårt att berätta hur du mår, så att kuratorn förstår det? Då kan ni prata om hur det ska se ut för att du ska våga/kunna berätta mer.
Ett bra knep kan vara att hemma skriva ner det du vill berätta och sedan lämna det till din samtalskontakt när ni träffas. Då får du något att hålla dig till och ha som utgångspunkt.
Du har tankar om diagnoser och skulle vilja att det utreds. BUP gör sådana utredningar och kan remittera till specialistmottagningar.
Det ska du naturligtvis ta upp och prata om och jag tycker också du ska ta upp att du inte tycker samtalskontakten är tillräcklig. Det är bra om de som ska behandla dig får reda på vad som fungerar eller inte – bara du vet det egentligen.
Stå på dig och lycka till!