Vad krävs för att få prata med någon på BUP?
Vad "krävs" för att få kunna prata med någon på BUP? Jag har vänner som gått dit och rekommenderar det. Jag har sagt detta till mina föräldrar men min mamma har hört från en vän att det är svårt att "komma in" där. Jag har inte sagt allt till mina föräldrar, det klarar jag inte av. Hur ska jag göra? Jag kan inte säga allt till dem, men jag behöver ändå någon att prata med.
Kalle

BUP svarar:
Hej Kalle!
Jag vet inte vad du har för bekymmer eller vad som plågar dig, men jag vill att du ska veta att du eller din mamma, kan alltid ringa oss på BUP. Skulle det vara så att vi bedömer att du kan få bättre hjälp någon annanstans så kan vi till peka åt rätt håll, så att säga.
Att det kan vara svårt att få "komma in" hos oss, kan delvis stämma. Det är väldigt många som hör av sig till oss och vi tvingas ibland att prioritera dem som har det svårast.
Jag tycker du ska be din mamma ringa BUP och höra efter om du kan få komma dit och prata. Du kan ringa själv också om du tycker det känns bättre.
Om du skulle vilja chatta med en klok och vettig vuxen så kan jag rekommendera BRIS-Chatten som är öppen under sommaren. I bland kan det kännas tryggt att veta att man kan vara anonym. Många tycker det är lättare att berätta om svåra saker då.
Ha det så bra och säg till mamma att det är OK att ringa oss.