Har jag en slags ätstörning?
Hej
jag fick frågan en gång om hur jag ser på mig själv. Om jag tycker om mig själv. Jag blev så ledsen för att jag efter ett långt tänkande inte kom på någonting. Inte något alls. Jag har över ett år nu kräkts efter jag ätit i perioder för att dämpa ångesten efter jag ätit. Sen har jag perioder där jag äter väldigt strikt med enbart väldigt nyttig mat. Och sen blir jag så sugen att jag hetsäter och då kräks jag efteråt för att inte explodera av ångest. Efteråt känner jag mig tom och ledsen. Snälla hjälp mig. Snälla snälla? Jag vet inte vad jag ska göra. Har jag en slags ätstörning?
Sakta men säkert drunknar jag

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är en knepig fråga denna om man tycker om sig själv.
Många väldigt sympatiska, trevliga och underbara människor tycker konstigt nog inte så mycket om sig själva. De skulle kanske svara som du.
Och många som verkar tycka väldigt mycket om sig själv kan vara hur osympatiska som helst.
Men livet blir lättare om man inte direkt hatar sig själv och om man känner att det ändå finns en del som tycker om en – även om det kanske inte är så många som man skulle önska.
Men tror du detta har med din hetsätning att göra och hur skulle det i så all kunna hänga ihop? Du skriver att du sakta men säkert drunknar och det låter inget vidare och du skriver till oss och undrar vad du ska göra.
Mitt svar är enkelt: berätta för dina föräldrar och sök hjälp på BUP.
Lycka till!