Mycket ångest och jättedåligt självförtroende
Hej, jag är en 14 årig tjej med mycket ångest och jättedåligt självförtroende. När jag var yngre så var jag mobbad från 3:an till 5:an, nu går jag i en ny skola i 7:an och jag blir fortfarande retad och min självförtroende bara sjunker. Hemma så säger mina föreldrar bara hur dålig jag är och att ingenting jag gör är bra, vilket de gjort sedan jag var liten och sa att jag ville lyckas med något. Jag fortsätter kämpa och att inte vissa mina svagheter men det är försvåra när hela världen är emot en.
Jag har vänner men ingen av dem är äkta, alla är falsk och skulle lämna mig för 100kr. De snackar skit om mig bakom deras ryggar och låtsats som inget. Jag fortsätter vara med dem även fast de händer för att jag tror folk kan ändras men jag kanske har fel.
Jag är också en av de tjejerna som inte är från Sverige, så det gör det svårt för mig.
jag behöver hjälp vad ska jag göra, min ångest ökar, jag  får självmords tankar, jag vill bara skada mig själv eller bara försvinna från jorden.
snällaa hjälp mig!
-A

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver att du blivit mobbad flera år och fortfarande blir retad. Du ska inte ens bli retad!
Jag tycker att du ska ta kontakt med skolkurator och ta upp dina nuvarande och tidigare problem du fått p.g.a. mobbning. Att få ångest och dåligt självförtroende är vanliga konsekvenser. Det dåliga självförtroendet brukar inte förbättras enbart för att mobbningen upphör. Du kan behöva hjälp att bearbeta det du varit med om.
Skolan har ansvar för att hjälpa dig och få retandet (mobbning) att upphöra. Kanske kan skolan också hjälpa dina föräldrar att bli mer uppmuntrande mot dig? Om du inte tycker att skolan hjälper dig finns här en länk till organisationer du eller dina föräldrar kan vända sig till.
Jag tycker det är starkt att du fortsätter att kämpa fast du har det så motigt! Du skriver att du inte vill visa dina svagheter. Men kanske behöver du ibland visa något av vad du verkligen känner för att få stöd och hjälp? Eller är normen den att inte "visa sig svag"?  Du vet bäst.
Du skriver att du inte är från Sverige och att det gör det svårt för dig. Du skriver inte hur, men jag tror du kan ta upp den sidan av saken om du får skolan att hjälpa dig.
Du skulle kunna få hjälp på flera andra ställen t ex på en Ungdomsmottagning och genom att chatta på Tjejzonen.
Om du har mycket ångest och självmordstankar  kan du också få hjälp på Första linjens Barn och Ungdomspsykiatri på en vårdcentral.