Superprestation trots ADHD
Hej! Jag går i åttan och eftersom det är sommarlov har vi också precis fått reda på våra betyg. Jag har haft det och har fortfarande väldigt svårt i skolan. Får inget stöd eller extra hjälp,inte hemma heller då min mamma jobbar mycket, har inte tid att hjälpa mig och redan sen jag vart jätte liten har det blivit hysteriska bråk mellan oss två när jag pluggade så det slutade vi med för längsen. Sen har jag adhd också och inte dyslexi men mycket svårigheter inom det, har haft möten med allt och alla men inget funkade. Men jag gav upp och bestämde mig för att klara det själv,kämpar jätte mycket och är väl ganska stolt över mig själv att jag klarar av det och faktsikt får bra betyg, höjt mig i alla ämnen sen förra terminen. Då jag skolkade ofta för jag mådde jätte dåligt. Jag mår fortfarande dåligt och faktsikt ännu sämrehar kontak med bup och så men det är inte därför jag skriver hit nu. Utan lärare har sagt nu när jag fått mina betyg att det inte är bra att jag är borta så mycket som jag är och att jag måste vara i skolan mer. Jag blir såklart super ledsen, det är inte så att jag kommer till skolan varannan vecka absolut inte, är där väldigt mycket men inte lika mycket som mina kompisar, som man ska va som en vanlig männsika. Sen såfort jag är borta ser jag till att ta igen allt så att jag ALLTID ligger lika med alla andra i klassen och det märks på mina betyg eftersom jag inte gjorde det över huvud taget förra terminen då jag sket i allt. Men blir super ledsen när dom säger att jag är borta för mycket för jag tycker verkligen inte att det är så farligt och jag har bättrat mig så mycket sen förra terminen. Dom förstår verkligen ingenting. Och det är ju verkligen inte så att jag är borta för att jag är lite lat, orkar inte gå till skolan idag. Nej absolut inte är inne i en djup deperssion, har självmordstankar, gått igenom väldigt jobbiga saker i min barndom fram till nu som jag inte har bearbetat, men har även svårigheter i familjen fortfarande. Och det är inte lätt ska jag säga, när man mår så fruktansvärt dåligt så är det sjukt jobbigt att bara gå upp ur sängen, vara stark och dra till skolan. Och när andra folk säger att jag är lat, och måste kämpa lite mer som tex min mamma och mina kompisar blir jag även jätte ledsen. Alla dagar jag går till skolan då? , det är en stor kamp bara det. Sen är det jobbigt att vara i skolan eftersom jag inte direkt har några bästa vänner, ingen som förstår mig och ingeting så när jag kommer dit mår jag nästan bara ännu sämre egentligen. Men min stora fråga är väll om lärare kan sätta lägre betyg för mig för att jag är borta mer än andra. Och just då när jag har mina anledningar. Eftersom att jag fortfarande får super bra betyg i allt för jag fixar prov och inlämningsuppgifter, då om dom vill se hur jag jobbar på lektioner får dom väll komma på någon lösning? Jag vill jätte gärna må bra men mitt dåliga mående har jag fakstikt inte kunnat styra, jag har inte valt att må såhär och det är inte mitt fel. Men jag tycker att det är så ortevisst att bara för jag mår så dåligt och fakstikt inte valt mitt eget mående så får jag sämre betyg än alla andra. Det var nu som en lärare sa att jag varit super duktig, fått A på alla prov, redovisningar, uppgifter ja ALLT. Men bara för att jag inte vart närvarande på varje lektion så får jag inget A i slutbetyg. Kan man verkligen göra så? Jag tror ingen förstår hur svårt det är att gå i skolan när man faktsikt mår väldigt dåligt. Jag blev jätte ledsen när de sa till mig att jag inte var där tillräckligt. För jag tänkte att oj knappt att jag orkar vara i skolan så mycket som jag är och nu måste jag dit ännu mer. Det sänker mitt självförtroende jätte mycket, att jag får sämre betyg än alla andra fast jag visar att jag kan lika mycket som dom. Speciellt när jag redan mår så dåligt och jag är så hård mot mig själv fast jag höjer mig i allt och ser hur jag kämpat så kan jag inte vara stolt över mig själv.
Orättvist behandlad

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker som din lärare som sa att du är "superduktig". Att du presterar så pass bra och får resultat på nivån A betyder att du är riktigt begåvad och har en stark vilja och kan jobba uthålligt. Man blir mycket imponerad av allt detta. Och jag förstår också att du känner dig orättvist behandlad om dina betyg sänks "bara" på grund av att du har en relativt hög frånvaro.
Hur skolan förhåller sig till närvarofrågan kan jag inte kommentera, det är skolans sak. Det finns skolplikt och närvaroplikt, det är reglerat. Men skolan kan ta hänsyn till vissa speciella förhållanden och man har möjlighet att få dispens inom vissa gränser som man med skolan, föräldrarna och ungdomen kommit överens om.
Jag tror inte en sekund att du är lat, tvärtom, dina resultat visar hur pass hårt du jobbar även om du inte är i skolan. Här finns två olika frågor jag vill beröra.
Det ena är att om du har en pågående kontakt på BUP och du har din diagnos kan det vara klokt att ta upp en planering för vad som är bäst för dig inför nästa läsår. Det kan väl tänkas att du kan hålla din prestationsnivå just för att du på ett bra sätt reglerar hur mycket stressig miljö i skolan du tål. Denna fråga ska tas upp på BUP som kan delta i planeringen hur mycket avlastning eller annan typ av extra stöd i skolan du är i behov av.
En helt annan fråga är vad det är som ligger bakom att du mår dåligt. Att man med ADHD ibland behöver jobba själv i lugn och ro är en sak. En annan sak är hur relationen mellan dig och mamma är, vad är det för problem du säger du har i familjen och om det är en del i att du inte mår bra. Likväl är det en fråga vad man skulle kunna göra för att du bättre skulle trivas med klasskompisarna och kanske få nya vänner. Du antyder också vissa jobbiga saker som hände i din barndom. Detta är viktigt att ta upp på BUP.
Hoppas mina rader hjälper dig inför nästa termin. Använd gärna mitt svar till dig om du tror att det underlättar för planeringen.
Till sist: du har all anledning att vara stolt över dig själv. Var mån om dig och om din positiva självbild!