När är man frisk från ätstörning?
Hej nu har jag gått på BUP väldigt länge efter att ha gått ner ca 17 kg på 2 månader pga ätstörningar.
Jag var överviktig förut och nu efter många BUP besök har jag gått up lite och har nu ett BMI på 19 vilket är normalviktigt. Min puls och blodtryck är bra och jag är även nästan helt frisk psykiskt, så min fråga är: Behöver jag verkligen gå upp mer?
Det verkar som mina behandlare planerar att jag ska gå upp massa mer även fast allt nu ser bra ut, jag känner mig lite orolig över detta. Jag ser ju att andra som gått på behandling av anorexia är friskförklarade trots att de är lätt underviktiga?
Snälla svara
//orolig tjej
Orolig tjej

BUP svarar:
Hej!
Du har kommit långt i ditt tillfrisknande. Vad gäller ätstörningar så är det alltid svårt att ge generella svar kring mat, ätande eller vikt eftersom det är kärnfrågor i behandlingen. Många skriver till oss med liknande frågor som dina, så du är inte ensam om att känna oro för behandlingens olika steg. Det betyder också att de frågor du har är sådana som dina behandlare är vana vid att möta och tänka tillsammans med ungdomar kring. Så, ta upp dem när ni ses!