Min bror får mig att känna mig värdelös
Hej jag har en bror på 18år som misshandlar mig psykiskt, han säger att jag är ful,dum i huvudet,äcklig,för lång, cp, inte duger,han slår mig och säger massa andra saker som är nedvärderande om mig och min kropp.
Jag brukar säga ifrån och så men han fortsätter och det är ändå jobbigt att måsta höra på elaka kommentarer varje dag.
På helgerna så vill jag inte gå ner från mitt rum när jag vet att han är inne för då får jag bra höra en massa saker. Och  jag hatar att komma hem från skolan för direkt jag kliver in genom ytterdörren så börjar han klanka ner på mig och säger hur äcklig och ful jag är. Plus att han säger att jag är ett sådant problem barn eftersom jag har BUP kontakt pga tidigare ätstörning.
Jag har nu ett extremt dåligt självförtroende och jag hatar att vara bland folk eftersom jag vet att alla tycker jag är ful och äcklig precis som min bror säger.
Han brukar också ljuga en massa till hans kompisar om att jag är konstigt och slår honom varje dag och massa annat. Så nu har jag inga kompisar eftersom det går runt rykten om att jag inte är frisk i huvudet och massa skitsnack.
Vad ska jag gör? Har självmords tankar varje dag pga detta eftersom det känns som om ingen ändå skulle bry sig om jag försvann eftersom jag ändå är så värdelös.
Extremt ledsen

BUP svarar:
Hej!
Det din bror utsätter dig för är inte okej. Han går över gränsen i sitt sätt att vara mot dig. Det är bra att du försöker säga ifrån eftersom det gör det tydligare för honom att det han gör känns dåligt för dig. Att det inte hjälper, utan att han fortsätter, gör emellertid att ni behöver hjälp från andra. Ni båda bor hemma och det är föräldrars ansvar att se till att hemmet är en tillräckligt trygg plats för dig, att ni inte har det så jobbigt tillsammans.
Dina föräldrar kanske också kan stötta din bror att få någon form av hjälp för egen del. Det låter som att han kanske inte heller mår så bra? Det ska inte gå ut över dig på det sätt som det gör, att han får hjälp kanske indirekt kan påverka stämningen hemma.
Du går på BUP och jag tycker att det här som pågår hemma är något som du ska ta upp med den du träffar där. Det påverkar dig så mycket och den du träffar känner ju dig vilket är en bra utgångspunkt. Är dina föräldrar också med på BUP på något sätt? Jag tänker att det kanske kunde vara ett bra stöd för dig att ni gemensamt pratar med dem. Det finns stöd till föräldrar via kommunen som är bra när det handlar om hur man har det tillsammans hemma.
Du har kommit långt i ditt tillfrisknande, det är en bra utgångspunkt i att nu ta itu med det här bekymret med din bror.