Kan inte lita på vården
All tvång i vården har totallt förstört min tillit och vilja att bli behandlas. Jag vet inte hur många gånger jag har fått LPT och jag avskyr slutenvården djupt. Allt som handlar om självmord undviker jag att prata om eftersom jag verkligen inte vill bli inlagd. Jag hatar att vara inlagd eftersom jag tycker att det är helt meningslöst. Jag mår likadant som när jag blir inlagd som när jag blir utskriven. Dom säger att man är välkommen tillbaka om man mår sämre men varför skulle jag vilja komma tillbaka dit? Varför skulle jag vilja det? Jag hatar att vara inlagd. Allt vården gör att är låsa in mig. Vården är fienden. Öppenvården är lika värdelös och slutenvården blir arg eftersom öppenvården inte gör något, men jag vill inte ha någon hjälp. Jag vill inte sluta göra mig illa, varför skulle jag vilja sluta med något som jag mår bra av? Jag vilm inte hitta "andra sätt" eller stå ut eller liknande. Det funkar bra för mig. Att prata och ha samtal är något jag tycker är helt onödigt och inte ger mig någonting.
Sen så vet jag inte ens hur man tar emot frivillig vård? Vad är ens det? Hur och varför skulle man vilja lägga in sig frivilligt? Det blir ju inte någon skillnad för att man är inlagd, det är bara en paus i livet. Jag vet inte ens vad frivillig vård innebär. Hur länge vet man att man behöver vård? Ska jag bedömma det? Jag anser att om man inte ha LPT så behöver man inte vård, man vill ha vård. Och vård vill jag inte ha.
Tvångsåtgärder trodde jag först inte betydde något för mig. Fast det gör det nu. Bältning tycker inte jag är lika illa. Men tvångsinjektioner är en inkränktning i kroppen. En attack mot mig. Jag får något i kroppen jag inte vill ha där. Jag kan inte lite på vården.

BUP svarar:
Hej,
Det är ett starkt och förtvivlat brev du skrivit. Du har haft många åtgärder från slutenvården men inte känt att du haft någon hjälp som varit bättre än när du skadar dig. Tvångsomhändertaganden och injektioner, kanske samtalen också, verkar snarare gett dig upplevelser av att vara invaderad och utsatt för övergrepp. Du beskriver att du inte kan lita på att vården ska kunna ge dig något som är bättre än när du gör dig själv illa.
För att kunna använda dig av hjälp behöver du lita på att vården kan ge dig något som får dig att må bättre och du verkar inte ha fått sådant stöd någonstans ifrån. Men att du skrivit till oss tycker jag är jättebra för jag tror att du trots allt har någon aning eller förhoppning om att det finns något som kan hjälpa. Men det är svårt att hitta.
Bra vård för dig behöver vara på dina egna villkor – det är du själv som känner om något i vården känns bra. Och det behöver ge dig trygghet och förtroende för terapeuten och andra vårdpersoner som du möter. Vad tror du skulle behövas, hur skulle den hjälpen se ut? Du ska önska, det är viktigt att du får fatt i vad du behöver, vad du själv skulle känna kan ge dig hopp. Alla önskningar är förmodligen inte möjliga att genomföra, men chansen att hitta något realistiskt blir större när du själv hittar något som skulle kännas bra.
Du skriver att inläggning innebär ”paus i livet”. Ja men bara tillfälligt. Paus för att återhämta krafter som behövs i en sån förändring som behövs för att må bättre.
Det verkar som att samtal inte gett dig något. En bra och hjälpsam terapi förutsätter att man på något sätt ”kopplar” till sin behandlare. Det verkar inte varit så för dig? Det finns också så olika behandlingsmetoder som passar bättre eller sämre för olika personer. Olika metoder är till exempel samtal, dialektisk beteendeterapi (DBT) och kognitiv beteendeterapi (KBT), det finns också blandningar av dessa. Har du fått prova olika sätt?
Slutligen den viktiga frågan om du vill fortsätta må bättre genom att göra dig illa eller vill du prova att kolla om det finns terapeuter eller metoder som du skulle må bättre av? Bara du vet.
Jag önskar dig ork och mod att våga prova något nytt.