Trivs inte alls bra hos min pappa
hej!
jag får ofta höra allt jag gör är dåligt. att jag är otacksam, och att jag får som jag vill men ändå inte är nöjd osv. och jag vet inte riktigt själv varför jag är såhär....
och så fort jag inte får som jag vill så blir jag jättesur och tjatar ännu mera tills man börjar bråka osv.
och  jag trivs intr alls bra hos min pappa, får ångest varje gång jag ska åka till han. och nät jag är där så bråkar jag o pappa o hans tjej väldigt ofta. gråter på kvällarna för att jag vill till mamma och för att jag inte är nöjd med mig själv!  eftersom att många säger att jag gör mycket dåliga saker och att jag inte räcker till, till alla... så blir jag osäker på mig själv! jag har en väldigt dålig självkänsla jag är osäker och verkara vara en modig tjej. men jag är väldigt osäker och är rädd att träffa nya människor för är rädd att dem ska drömma mig osv.....
Tuva

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det kan bli väldigt krångligt och besvärligt med skilda föräldrar och delat boende. Det är ju inget du valt utan dina föräldrar. Hur är det mellan din pappa och mamma? Är de vänner och kan prata med varandra eller vill de helst inte? Kan du ta upp detta hur du mår med din pappa i enrum med honom en dag när ni inte bråkar? Eller du kanske kan skriva ett brev till honom så han verkligen förstår att det är något i er kontakt som håller på gå sönder. Jag tror inte han skulle vilja det?
Kan du prata med din mamma om hur du har det hos din pappa? Det kan vara knepigt. Ofta vill ungdomar vara solidariska med båda sina föräldrar och det kan kännas som man sviker om man berättar hur det egentligen är. Men då står man också helt ensam och samtidigt lägger du mycket skuld på dig själv och det verkar som dina föräldrar också gör det. Då är det inte konstigt att du känner dig osäker och otillräcklig. Det finns mycket att prata om i en sådan här situation. Kanske kan du ta kontakt med din skolkurator och få stöd hur du ska kunna göra det bättre för dig.
Eller kan du chatta anonymt på Tjejzonen och få stöd och hjälp där. Du kan också titta på länken till ungdomsmottagningarna här. Lycka till!