Mår väldigt dåligt pga min vikt
Hej, i augusti 2016 började jag med en diet och höll på med den i ca 6 veckor. Jag var så glad när dieten var över för jag hade gått ner 10 kg. Efter det börja jag äta vanligt igen och gick upp allt igen. Då börja jag ta med mig frukosten till skolan för att kunna slänga den eller äta väldigt lite. Jag slutade även äta lunch i skolan och mina vänner blev oroliga. Jag blev orolig att dem skulle säga till lärare eller mina föräldrar men det har ännu inte hänt (vad jag vet).. Detta har hållit på ett tag nu, äter dock godis för att ersätta maten jag inte äter (tror jag har sockerberoende). Nu har jag börjat äta lite frukost men vill egentligen inte, gör det bara för att inte göra mamma orolig.
I morse var jag på ica och köpte glass/macka. Efter att jag ätit de mådde jag dåligt, jag mådde illa och ville spy. Jag tror jag inte äter så mycket för att jag vill gå ner i vikt. Jag mår väldigt dåligt pga min vikt och har gjorde de några år. Jag tänker att om jag slutar äta helt eller bara äter middag varje dag så kommer jag gå ner i vikt men jag lyckas inte.
Tror ni det jag håller på med är farligt för mig?
Tack för att ni finns för alla oss barn och unga :)
December barn

BUP svarar:
Hej!
Mitt svar på din fråga blir att det du håller på med nu är eller kan bli något farligt. Anorexi är en mycket farlig sjukdom och du ska akta dig så att du inte fastnar i en allvarlig ätstörning. Det är bra att du inte vill göra din mamma orolig och det är bra att du skriver till oss nu och frågar. Det betyder att också du är orolig och det tycker jag du ska vara för du har uppenbarligen hållit på med diet, utesluta måltider osv under en lång tid.
För att få ett bättre svar på din fråga tycker jag att du och din mamma kan gå till en vårdcentral och läkarundersöka dig. Då kan du dels få svar på frågan om du är över eller underviktig och också få svar på om det du nu gör har påverkat din kropp dåligt. Du kan kanske också få hjälp med din upptagenhet av din vikt och kanske få hjälp av en dietist hur du ska äta utan att bli överviktig. Om du inte vill det så kan du gå till din skolsyster och prata med hen om dina försök att bli smal. Jag tycker du ska försöka äta normalt igen. Inte bara för att det kan vara farligt utan därför att viktminskning på det sättet du beskriver alltid leder till att man på sikt mår sämre – inte bättre.
Du kan också få hjälp och stöd genom att chatta på Tjejzonen. Lycka till!