Har jag psykos?
Hej! Jag är en kille på 20 år som är skit orolig för att få psykos.. Tar inga droger, dricker inte mer för är rädd att typ tappa greppet om jag skulle dricka. Har gått till ungomshälsan och har blivit diagnoserad med OCD och utmattningsymptom. Är duktigt och ambitös i skolan men på senaste tiden har ångesten varit fruktansvärd som orsakade sömnproblem så jag la skolan på sidan och la fokus på att bli bättre och komma tillbaka starkare efter sommaren.
Sedan i sommar har jag varit skiträdd för att få en psykos.. Började med att jag skulle till jobbet sovit lite som vanligt 4-5 timmar.. När jag var i duschen fick jag en panikattack och då började jag tänka på allt möjligt, Tänk om livet är bara en illusion, tänk om alla försöker lura mig osv.. Visste såklart att det inte var så, for till jobbet som vanligt men hade sån panikångest, men det släppte efter ett tag. Sjävla ångesten försvann och jag kunde tänka klart igen men tankarna försvann aldrig, blev skiträdd att få en psykos, Började sedan tänka tänk om nån kan läsa mina tankar, trodde 100% att jag hade en psykos för vem tänker såna sjuka tankar? Googlat och såg att det var ett typiskt tecken på psykos, Hur kan jag ens tänka sånna sjuka tankar? Min psykolog sa att det var helt normalt eller att jag inte var påväg in i en psykos..
Tankarna om att folk kunde läsa min tankar försvann, nu är det mer paranoida tankar som jag VET 100% inte är sanna men ändå sätter de sig i huvudet och skapar sjuk ångest. Har ju läst så mycket om psykos och vet allt möjligt om symptom och speciella psykotiska tankar de med psykos tänker. Tankarna som kommer upp är typ tänk om min kompis förgiftar min mat VET 100000% att det inte är så, så äter ju min mat ändå.. Men tankarna kommer upp ofriviligt hela tiden. Vill inte tänka på dem, men när jag har börjat tänka på de kan jag inte släppa dem...
Har dock aldrig hallucinerat eller hört röster.
Tänk om jag blir helt galen och börjar tro på de här paranoida tankarna och isolerar mig och blir helt galen.. Usch
Vet inte riktigt hur det är med psykos även fast jag har googlat alla möjliga symptom har typ haft såhär i över 1 år nu.. borde inte psykosen ha brutit ut? om det var så att jag var påväg in i en psykos? Eller kanske är jag i en psykos...
Ursäkta om det blev rörigt är riktigt trött... Vill bara få tillbaka mitt gamla liv, skulle göra allt...

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt fina brev. Många kan nog känna igen oron för att man ska ha en riktigt allvarlig sjukdom. En sådan oro är inte obefogad, svåra sjukdomar finns och kan drabba oss. Men när orostankarna blir så plågsamma och begränsande som du beskriver så är problemet oftast ett annat, det låter mer som tvångsmässiga tankar. Och det stämmer bra med hur du beskriver dina svårigheter i övrigt.
Jag förutsätter att du har erbjudits behandling, och hoppas du arbetar med den. Börja annars med det. Behandling med hjälp av KBT, kognitiv beteendeterapi, ger goda resultat. Det handlar om att hitta ett realistiskt förhållningssätt till vanliga orosmoment och att förstå när man ”går i fällan” och låter tankarna skena helt otyglade. Dessutom kan man under en behandling ta itu med orostankarna på ett annat sätt, till exempel ok att ägna sig åt dom, googla och känna efter men under en begränsad tid, till exempel 10 min på förmiddagen och 10 på eftermiddagen. Och när tankarna dyker upp ”oinbjudna” (på annan tid) så skjut upp dom, dom får komma nästa gång när du har avsatt tid i stället. Detta är inte enkelt och i början misslyckas man ofta. Sen lär man sig och kan så småningom ta kontroll över sin oro.
Hoppas du kan fullfölja en behandling hos din psykolog och får tillbaka ditt gamla liv!