Har jag en ätstörning?
Hej!
Jag vet inte riktigt om det här är så allvarligt men vill ändå fråga om det är så att jag har en ätstörning. Jag är en tjej på 13 år och är xxx cm lång och väger ca xx kg. Och jag tänker alldeles för mycket på min vikt. Jag får ångest varje gång jag äter. Vissa dagar äter jag bara en gång per dag å då äter jag inte äns mycket då jag äter. Men jag vet inte vad jag ska göra för att detta ska ta slut. Jag vill inte att jag ska få anorexia. Men ändå vill jag inte äta för jag hatar min vikt/kropp.  Jag vill inte ha en ätstörning för då kommer jag inte kunna hålla på med den jag brinner för och det är ridningen.
Vill inte ha anorexia

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du inte vill ha en ätstörning för att du då måste sluta med ridningen som du älskar. Men nu både äter du och väger alldeles för litet och du har ångest inför att äta.  Du skriver inte om du har någon kontakt med vården angående det men någon måste ha bedömt att du inte orkar med ridningen om du fortsätter så här.
Ofta är det svårt att själv tycka att man har en ätstörning fastän alla omkring  är oroliga. I ditt korta brev beskriver du två sidor hos dig som är i kamp med varandra. Du vill inte ha en ätstörning  och du vill inte äta. Så länge den kampen fortsätter sker ingen förändring. Du måste själv bestämma dig för att ta emot hjälp för att kampen ska ta slut.