Skulle det klassas som en ätstörning?
Skulle det klassas som en ätstörning om man kräks upp maten/middagen varje dag men utan att hetsäta? Jag hetsäter inte men spyr, är det ingen ätstörning om inte hetsätandet finns med? Snälla svara, kan inte hitta information om detta någonstans.
tonåring

BUP svarar:
Hej och tack för brevet!
Jag kan nog heller inte svara på din fråga men vill ställa en till dig. Är det viktigt för dig om det kallas ätstörning eller inte och hur kommer det sig, i så fall? Det viktiga är att du har det svårt och skulle behöva någon slags hjälp, tycker jag. Jag undrar också om dina kräkningar är kopplade till tankar om mat, vikt eller utseende. Eller är det mer medicinskt kroppsligt problem du har?
Oavsett om ditt problem kallas ätstörning eller inte tycker jag att du skall söka hjälp för det, det är viktigt. Problem med mat kan ofta avhjälpas lättare om man söker hjälp tidigt för det. så tveka inte!
Kontakta din Vårdcentral och boka en tid hos en doktor så kan du både får hjälp med att lösa problemet och att kanske också hitta ett namn för det.
Lycka till och dröj inte med att söka hjälp!