Orkar inte gå till skolan
Hej
Jag har mått dåligt i ett tag nu, vill inte gå till skolan, får ångest redan på lördag morgon för att det snart är skola. Har börjat skära mig för att kompensera min ångest. Ska bli utredd för alla neuropsykiatriska diagnoser, men det kommer ta 3-4 månader och så länge kan jag inte vänta. Vet inte hur jag ska berätta för någon för jag vill leva men allt är lite för jobbigt just nu. Ville ta mitt liv i 4an och höstterminen i 6an det var så jag kom i kontakt med bup och att jag ska bli utredd. Vet inte om jag ska fortsätta såhär och genomlida skolan eller bara sluta gå till skolan. Har sagt till mina föräldrar att jag inte orkar gå till skolan men de säger bara "varför har skolan helt plötslig blivit jobbig?" "det är ju skolplikt så du måste". Känns inte som att de skulle förstå. De kommer tro att det är något som hänt som jag håller hemligt, då jag ljugit för dem om i stort sett allt då jag inte litar på dem.

BUP svarar:
Hej!
Så kämpigt du har det! Du beskriver så målande hur tungt det känns att gå i skolan och att du till och med funderat på att helt sluta gå dit. Du tycker inte heller att dina föräldrar inser hur kämpigt det är för dig eftersom de hänvisar till skolplikten. Jag förstår att du känner dig missförstådd, om du försöker berätta hur svårt du har det i skolan och dina föräldrar svarar med att du har skolplikt. Tror du att de kanske behöver få höra mer om hur du mår i skolan? Att de kan förstå bättre om du kan berätta mer utförligt hur de känner dig i olika situationer i skolan och om du berättar om ångesten som du får redan lördag morgon inför den kommande veckan? Jag tycker att det vore värdefullt om de kunde förstår mer av din situation, eftersom de då kunde vara mer stöd till dig och det behöver du ju verkligen!
Det låter så bra att det redan är inplanerat för en neuropsykiatrisk undersökning, då ni efter vad jag förstår undrar över om du kan ha någon sådan svårighet. Neuropsykiatriska svårigheter kan göra det kämpigt i livet på många sätt och de är bra med en sådan utredning så du får rätt hjälp i skolan och kan bli bättre förstådd av alla i din omgivning. Dina föräldrar kommer säkerligen att bli delaktiga i utredningen och också få del av resultatet och kan även på så sätt få möjlighet att förstå dig bättre och framför allt kan du då själv förstå dina svårigheter och kanske också upptäcka bro och starka sidor hos dig själv, som du inte riktigt känt till.
Du skriver att du inte orkar vänta tills utredningen är i gång. Jag tycker då att du ska kontakta skolkuratorn på din skola och berätta precis hur svårt du har det. Det är inte rimligt att du ska få så stark ångest för att gå till skolan så att du till och med har börjat skära dig. Du har rätt till att få stöd och hjälp i skolan under tiden fram till utredningen är klar så att det kan kännas hyggligt för dig att gå dit. Då utredningen är klar så kommer förstås de resultaten att kunna visa ännu tydligare hur du bäst kan få stöd i skolsituationen. På det här sättet hoppas jag du får det bättre i skolan och inte behöver tänka på sluta gå dit. Problemen blir ju inte lösta av att du blir hemma utan kan faktiskt förvärras i stället både utifrån att du kommer efter i undervisningen och att du förlorar alla sociala kontakter.
Hoppas du snart får all hjälp du behöver, det är du värd!
Varmt lycka till!