Flickor med asperger
Hej, på ett ungefär när brukar tjejer blir diagnostiserad med asperger syndrom? Har hört att oftast tjejer visar tecken på asperger senare än killar, är det sant?

BUP svarar:
Hej!
Flickors symtom på Aspergers syndrom fångas ofta upp senare än pojkars. Det kan vara svårt för andra än familjen att uppfatta svårigheterna. De kan t.ex ha stora svårigheter att förstå andra och att förstå sociala regler men ändå utåt uppfattas som mer socialt kompetenta än de egentligen är. Flickor kan också dölja sina symtom genom att vara tysta.  .
Flickornas aspergerproblematik  fångas heller inte alltid upp i frågeformulär som är mer anpassade till pojkars svårigheter.
Det är alltså inte så att flickor visar tecken på Aspergers syndrom senare, utan att flickornas symtom till en del skiljer sig från pojkarnas och därför inte upptäcks lika lätt.
När flickor med oupptäckt Asperger söker hjälp är det ofta på grund av andra relaterade problem som depression, ångest,  matproblem, problem i skolan eller hemmasittande.
Du kan kanske hitta mer på aspergercenters hemsida.