Har ångest hela tiden
jag har problem hemma. jag har antagligen kostinducerad adhd. jag vill kunna äta det andra äter och vara som alla andra, min mamma har haft det stressigt och det finns nästan inget syre på hennes jobb vilket gör henne trött, nu har jag fått henne att må ännu sämre och det får mig att må jätte dåligt, just nu känner jag för att sätta mig i ett hörn och gråta. jag har självmordstankar och va nära på att ta mitt liv ( jag höll en kniv emot min hals och bara ville bort) jag tycker mitt liv inte har någon mening längre och jag har rymt hemifrån flera gånger. jag har ångest hela tiden och jag vet inte hur länge jag orkar stå ut.
vilding

BUP svarar:
Hej!
Det är klart att du vill vara som alla andra och då också kunna äta som alla andra! Så vill alla barn och ungdomar ha det. Jag undrar var den här diagnosen kommer ifrån och hur du och dina föräldrar kommit fram till att du ska äta viss kost?
Jag förstår på ditt brev hit till BUP.se att du har det jättekämpigt just nu och att du till och med har självmordstankar. I det läget behöver du hjälp! Du skriver så fint om din mamma, som är trött då hon kommer från jobbet och att du har dåligt samvete för att du får henne att må ännu sämre. Jag får intryck av att hon också behöver hjälp för att orka med vardagen, men det blir fel om du lägger skuld på dig för att hon är trött. Du är fortfarande ett barn och som förälder har man ansvar för att ta hand om sitt barn oavsett vilka problem som uppkommer. Ingen kan begära att du som barn ska kunna veta hur du ska göra för att må bra. Din mamma kan däremot som vuxen själv ta reda på hur hon ska få bra hjälp för sin situation.
Jag tycker du ska prata med din mamma om hur olycklig och ledsen du känner dig, att du har självmordstankar och känner ångest. Be henne sedan ringa närmaste BUP-mottagning för att be om en tid där. Där kan både du och hon själv som förälder få bra hjälp för att gå vidare och må bättre. Du ska inte behöva känna att det bara handlar om att stå ut. Jag tycker att du faktiskt har rätt att må riktigt bra!
Önskar dig allt gott!