Har alltid velat vara tjej
Hej, jag har sedan jag varit liten känt en känsla av att jag vill vara tjej, jag vill kunna använda smink utan problem om att bli "dömd" jag vill ha klämning, kjol, klackskor det mesta "feminina"
jag berättade för mina föräldar art jag är transsexuell och min pappa tog det helt okej mamma tog det lite hårdare men de tror det är en fas, men jag tänker såhär om det är en fas Löt det få vara en fas då jag är tjej. Har jag rätt eller fel? Sen känner jag också att jag har aldrig attraherats av tjejer utan mer att jag vill vara en.  Hur ska jag säga till mina föräldrar att jag vill leva som tjej, för när jag sa det sa de bara ett det nog var en fas. Jag är väldigt nedstämda av detta, sen är jag mer irriterad lättirriterad och sur.
jag behöver hjälp !
Jag behöver hjälp

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev, som jag tror många på olika sätt kan känna sig berörda av och jag hoppas att mitt svar ska vara till någon hjälp för dig.
Så bra att ni har kunnat prata öppet hemma om att du sedan länge känt att du vill vara tjej. Det som sedan blivit svårt för dig är, att du och dina föräldrar har kommit fram till olika slutsatser, utifrån det du berättat. Du skriver väldigt tydligt i brevet hit, att du vill leva som tjej, medan dina föräldrar verkar se det hela som en övergående fas.  Jag kan förstå att du känner dig besviken över att dina föräldrar ser så annorlunda på din utveckling än vad du själv gör. Jag uppfattar det som att du hade hoppats på att dina föräldrar helt och fullt skulle se på dig, på samma sätt som du ser på dig själv.
Har du berättat för dina föräldrar hur nedstämd du blev över deras syn på din känsla av att vilja vara tjej. Jag tycker du ska vara ärlig mot dej själv och dina föräldrar och säga precis som du tänker, nämligen att du vill leva som tjej. Det är viktigt att du fullt ut kan vara dig själv hemma och känna dig accepterad. Men det är också viktigt att dina föräldrar kan få ha en lite annan bild av livet än du själv. För dina föräldrar är inte din världsbild lika självklar. De verkar ha tankar om att du under din pubertetsutveckling kan komma att ändra dig till att mer känna dig som pojke.
Jag tror att det vore värdefullt för dig att få prata med någon utanför familjen om din könsidentitet och om de problem som blir i familjen hemma. Du blir alltför ensam med dina tankar och känslor och då är det ju naturligt att du blir nedstämd och irriterad hemma framför allt som du också känner dig väldigt missförstådd. Jag tror att du skulle kunna få bra hjälp av att en samtalskontakt på närmaste Ungdomsmottagning.
Där har de erfarenhet av ungdomar i samma situation som du är i och kan säkert hjälpa dig till att må bättre.
Önskar dig allt gott!