Gråter ofta och känner att ingen bryr sig
Jag har haft mycket problem hemma den jag var fyra.. när mamma och pappa skilde sig! Sen träffade de några och allt blev värre och det var mycket bråk och gråt. Men när jag nu bytte skola för tredje gången så trodde jag att allt skulle bli bra.. men jag fick en kompis och sen började han retas på fotbollen.. och det blev värre. Han tacklade ALLTID vara mig och går också . Sen så sa han att jag skulle missa hela tiden. Och sp började han kalla mig tjockis och fetto och en konversation på snapchat lite senare blev allt. Han bad mig skjuta mig själv och han sa att om han varit mig hade han gjort det. Han bekräftade att han mobbat mig.. det satte igång allt.. jag gråter ofta .. men innan varje dag. Jag tror att jag skakar hela tiden men är i själva fallet helt still.. jag får lätt utbrott och blir nu förtiden helt till mig, och börjar gråta om jag gör något som är lite "fel" som att tappa något och sp blev det en liten spricka.. men jag har ångest över att go till skolan och att vara typ överallt... just nu nör allt "lagt sig" så mör jag fortfarande dåligt men det känns som att det inte finns någon andledning! Jag känner mig tom och att ingen bryr sig om mig och har just nu världens dåligaste självkänsla. Har kommit med kontakt i skolan då det hänt kallelser, och intryckningar i skåp där. Men det är ju det att INGEN säger till honom.. och för flera veckor sedan skulle vi haft möte.. mamma skulle fixat med ett familje hus och lite till men inget har hänt.. är det rätt att vända sig till er då?
Iza

BUP svarar:
Hej!
Du har varit med om flera svåra händelser där du blivit riktigt utsatt. Det påverkar ofta hur man mår både när det händer och efteråt. Du berättar också att det hänt jobbiga saker hemma. Det bär du också med dig och tillsammans kan det göra att livet känns svårt och att man är ledsen. Det är ju på ett sätt en naturlig reaktion på svåra saker och samtidigt något som är för jobbigt att klara på egen hand och som man behöver hjälp med.
Du behöver bli lyssnad på och tillsammans med de du har runt omkring dig få hjälp för hur du har det. Det tror jag kommer hjälpa på flera sätt.
Det är viktigt att se till så att du inte blir utsatt i skolan, men också att du känner att dina föräldrar förstår dig och att ni kan prata om det som är svårt. Då brukar självkänslan öka och ledsenhetskänslorna minska.
Kan du berätta för dina föräldrar hur du känner och att du skrivit hit för att få råd? Du kan visa dem det här brevet om du vill, så att ni tillsammans kan ta tag i att få mer hjälp.
Möte på skolan låter som att det är på gång (men ni kanske behöver kolla igen så att det faktiskt blir av) och skolans kurator kan vara bra att prata med om allt som hänt. Hen har tystnadsplikt så att du tryggt kan prata och kan samtidigt hjälpa till med att tipsa om andra samtalskontakter om så skulle behövas.
Till exempel om det vore bra för dig att prata mer tillsammans med dina föräldrar om hur du mår och hur ni har det. Så som man kan göra på BUP eller hos socialtjänsten.
Och du, ta inte på dig de elakheter som andra sagt till dig. Att den där killen kallade dig för fula saker och sa att du skulle skjuta dig - det var väldigt fel av honom av honom att göra så. Det är absolut mobbning och sådant kan vara svårt att prata om.
Att få göra det anonymt, så här som när du skriver hit, brukar kunna vara ett bra sätt att våga sätta ord på vad som faktiskt hänt.
Om du vill kan du vända dig till Bris för att prata mer. Där arbetar kuratorer som man kan prata med anonymt och det går att göra både via chatt och telefon.