Verklighet eller fakevärld?
Hej. Jag har mått jättedåligt I ungefär drygt en månad på grund av mina egna tvångstankar, som jag lätt fastnar i då jag har lätt för att oroa mig över saker. När jag kommer ur dessa tankar är jag en social och ganska omtyckt person med många vänner.
Men igår kom en ny tvångstanke upp som jag inte fastnat i tidigare, och den fick mig att nästan helt glömma bort den jag plågades av fram tills nu; tänk om allt jag upplever bara är en illusion? Tänk om jag är fast i en värld som inte finns påriktigt, att jag i själva verket ligger nedsövd någonstans och/eller tom är kroppsligt död (menar att endast hjärnan lever) och att någon kontrollerar över mitt liv? Och då menar jag att någon med typ avancerad teknik låter min hjärna leva i en simulerad värld. Kanske är det någon i framtiden (den isåfall egentliga nutiden) med denna teknik som gör detta.
Detta kan låta jävligt dumt men denna tanke skrämmer mig ofantligt, eftersom det skulle innebära att alla jag älskar inte heller är påriktigt, eller vad som helst som annars skulle trösta mig. Därför känns precis allt meningslöst, och jag hade självmordstankar samma kväll dessa tankar kom. Men samtidigt insåg jag att om det var så, så skulle inte ett självmord hjälpa utan bara starta om allt igen om någon annan styr över mitt fake-liv... Det jag ville var helt enkelt att DÖ påriktigt, alltså att jag skulle slippa denna fakevärld (om den nu existerar).
Jag är en väldigt analytisk person, och därför har jag försökt komma fram till en slutsats om att det inte kan vara på detta viset, men det är svårt. Jag tänker ut olika scenarion där något eller någon har olika syften för att vilja göra detta mot mig...
Jag vet inte hur jag ska ta mig ur detta, dels detta (vilket känns allsmäktigt just nu), och dels hur jag ska hantera min oro, ångest och mina tvångstankar om jag lyckas ta mig ur detta. Jag behöver verkligen något som får mig att komma ifrån detta, det är så hemskt...
orkarinte

BUP svarar:
Hej!
Det är klokt av dig att fråga oss vad du skulle kunna göra för att ta dig ur dina oroande tankar. Du kommer att få några rekommendationer av mig, men innan dess vill jag föra ett litet resonemang.
Det framgår av dina rader att du fram till en månad sedan inte hade dessa tankar och ditt liv har fungerat bra. Du kallar dina tankar tvångstankar, men jag är inte helt säker på att det handlar om det. Tonåringar (särskilt kloka, analytiskt lagda - som du också verkar vara) brukar fundera mycket kring existensen, hur världen är beskaffad, vad som är vekligt och vad som eventuellt är illusion skapad av våra sinnesorgan.
Jag kan tillägga att de största filosoferna har brottats med sådana frågor genom historien, har skrivit hyllkilometer på temat. Om de också hade ångest av sina funderingar eller ej, vet jag faktiskt inte.
Men den springande punkten är att du är oroad och stressad av dina tankar, de väcker din ångest. Det är i och för sig inte heller konstigt om man är ensam med sina funderingar och fantasier.
Dessutom finns det jättemånga filmer och andra saker på nätet som utnyttjar dessa högst mänskliga frågor, men dessvärre ger en vinklig som eldar på ångesten för att skapa mer spänning.
Vad jag menar är att dina tankar, funderingar och fantasier är helt OK, men det är inte OK att du fastnar i den oro som de väcker. Det är inte heller en naturlig del i funderingarna att du börjar tro att någon annan makt styr allt det här. Du måste få rätt sida på dessa eviga mänskliga dilemman, så att de blir intressanta, utmanade frågor att diskutera utan att de blir så skrämmande.
Lite hjälp kan vara om du bläddrar i boken av Jostein Gaarder ”Sofies värld” skriven för smarta tonåringar om filosofiska spörsmål. Några kapitel tar upp liknande funderingar du har.
Med detta sagt rekommenderar jag ändå att du kontaktar den BUP- mottagning du geografiskt tillhör (adressen hittar du på vår hemsida). I din ålder kan man ringa själv eller så ber du någon av dina föräldrar att göra det.
Där kan man göra en mer ingående bedömning av vad som ligger i din ångest och du kan få mer råd utifrån den bedömningen hur du kan hantera dina ångestskapande fantasier.
Ett alternativ är att du vänder dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun. Där har man också stor erfarenhet av vad ungdomar brukar brottas med och kan ge dig vidare vägledning.