Känner mig annorlunda
Hej BUP!
Jag är en 12 åring och jag känner mig annorlunda än alla andra. Jag brukar rätta andra när dom säger fel eller när dom skämtar om saker som är omöjliga, då brukar jag säga att det går inte. Fast jag gör det inte med mening, min hjärna bara säger att jag ska göra så.
Jag har alltid gillat vetenskap ända sen jag var 5 år. Jag har alltid haft ett logiskt minne och allt jag gör måste gå till i ett matematiskt mönster, t.ex. när jag städar eller äter. Om jag t.ex. kollar på något som inte är logiskt uppbyggt så blir det jobbigt att kolla på.
Jag har börjat tycka att skolan blir jobbigare och jobbigare, läsförståelse och problemlösningar är jättesvåra när det kommer frågor som "vad tror du". Jag förstår inte då det blir förvirrande, liksom hur ska jag veta, jag är inte tankeläsare. Religon är typ det värsta särkilt etik och moral, det är jättesvårt och jobbigt, dom frågorna som läraren ger är svåra. Jag fick fråga läraren vid varje fråga. Problemet är att dom frågorna sänker mitt betyg, jag vill ha A i matte men dom där problemlösningarna förstör bara.
Läraren tycker att jag är lite för snabb och slarvig när jag gör saker eller prov. Det har gjort att jag har många slarvfel ibland på prover.
Jag är väldigt bra på att hitta små detaljer, liksom allt enligt mig är detaljerat. Jag kan stå länge och kolla på en stenvägg, jag ser den väldigt detaljerat.
Många tycker att jag är jobbig när jag ber dom att sluta smaska när vi äter. Dom brukar bli arga på mig, men jag klarar inte av ljudet. Jag har blivit mer och mer känslig för vitt ljus, ljuset från snön som reflekteras av ljuset är ett exempel på jobbigt ljus. Jag hatar när någon tar på mig, till och med om läkare gör det.
Jag har jättesvårt att skaffa nya vänner eftersom jag brukar vara nedstämd och blyg när jag träffar nya människor. Jag har vänner i skolan och dom är skysta och roliga, men ibland tycker dom att jag är jobbig för att jag är för hård när vi spelar eller nånting sånt. Fast jag menar inte att vara jobbig det är bara att jag vet inte hur dom tänker och tycker, så jag behandlar dom som jag tycker är okej att behandla mig.
Jag har svårt att lyssna på genomgångar och såna saker och då brukar jag missa information. Jag har frågat läraren om jag får pilla på något som en fidgetspinner eller sånt. Men hon säger att jag måste ha en diagnos. Jag har svårt att koncentrera mig när v ska jobba enskilt och för fick man lyssna på musik, men nu får man inte det eftersom man måste ha en diagnos säger dom.
Så snälla BUP, vad ska jag göra för att lösa mitt problem?
Alex

BUP svarar:
Hej!
Vad bekymmersamt det låter som att det blir för dig i skolan. Att känna sig annorlunda kan vara påfrestande om man dessutom möter andra som inte förstår en så brukar det kunna bli riktigt jobbigt. Det låter viktigt att du får hjälp med att få till det där stödet i skolan. Att hitta knep som hjälper koncentrationen i skolan ska inte behöva kopplas till någon diagnos. Skolan ska kunna hjälpa till oavsett.
Att det blir fel ibland med kompisar kan ställa till det. Det går att träna sig i att reparera relationen efter att något hänt. Det går att be om ursäkt till kompisar i efterhand eller att berätta om hur det blev för dig, det brukar kunna hjälpa. Det kan också vara bra att fråga hur någon annan upplever en situation om man blir osäker.
Det låter viktigt att de personer som känner dig från hemmet och i skolan tänker vidare kring vad du behöver. Visa gärna dina föräldrar ditt brev hit eftersom det är en så bra sammanfattning av saker du tänkt på. Då kan du, dina föräldrar och skolan tillsammans också komma fram till om det behövs en kontakt på BUP och då kan man skicka en remiss till den mottagning som finns där du bor. Då kan man tillsammans med dig prata om dina tankar om att vara annorlunda, hur det blir i skolan och tillsammans med andra. Du är inte ensam om att känna dig annorlunda. Det kan som sagt vara tufft och man kan behöva förståelse från omgivningen, men det kan också innebära styrkor och det är viktigt att komma ihåg.
Du verkar ha många styrkor, ha kompisar och mycket som fungerar för dig trots att vissa saker är svåra. Hoppas att ditt kloka brev hit kan vara första steget till att du får mer hjälp i skolan och rätt bemötande utifrån hur just du är!