Depression och ätstörning, kan man utredas utan förälder?
hej jag tror att jag har en depression och en ätstörning men jag vågar inte berätta för mina föräldrar för jag tror inte dom kommer förstå. jag vill gärna ta tag i det själv och göra en utredning men kan man det utan förälder?
jag mår dåligt och känner ingen lust att leva, jag tänker hela tiden på självmord och kan inte se något bra med livet längre. jag får ångest av att äta vilket slutar med att jag tränar överdrivet mycket så jag blir jätte trött på dagarna .jag har sömnproblem som gör att jag inte orkar någonting.
jag har en kompis som vet detta med det var för hon såg min skärsår och jag känner järna just nu för att ta fram rakbladert och skära mig men jag försöker tänka på annat
jag känner mig så oälskad frö det har akdrig varit någon som har gillat mig och mamma och pappa är ju typ tvingade att älska mig eftersom jag deras barn
om jag ska berätta för mamma hur borde jag säga det? borde jag söka hjälp?
värdelös

BUP svarar:
Hej!
Du skär dig, får ångest av att äta och tänker på självmord. Du vill ta tag i det själv utan dina föräldrar. Det går inte.
Du måste försöka berätta för din mamma eller dina föräldrar om hur du mår så de  får en chans att stödja dig på det sätt de kan. De kan också hjälpa dig att komma till någon som du kan tala med.
Du säger att du inte tror dina föräldrar kommer att förstå. Men försök förklara för dem ändå. Säg det på det sätt du gör i ditt brev.  Att du inte sagt något för du har känt dig osäker på om de ska förstå. Att du får ångest av att äta, har svårt att sova och att du skär dig. Om du vill kan du visa ditt brev och svaret för dem.
Om de ändå inte verkar förstå ska du inte tänka att dina problem är för små eller att du inte är värd att ta på allvar.
Dina svårigheter ska absolut tas på allvar och det är bra att du också vänder dig till någon professionell som skolkurator eller ungdomsmottagning.
Du och dina föräldrar kan också ta kontakt med första linjens barn- och ungdomspsykiatri som finns på vårdcentralen eller BUP.