Lärarna misstänker att jag har ADD
Jag är en tjej som är 12 år. Jag bytte skola i november 2016 för att det var närmare hemmet. Jag har aldrig haft svårigherer i skolan. Men nu i den nya skolan mistänker lärarna att jag har ADD. I klassrummet på genomgångerna är jag koncentrerad samt hela skoldagen. Jag kommer hem, tar tag i mina läxor själv. När proven närmar sig får jag svårt att sova pågrund av att jag tänker på hur det ska gå för mig. Jag vill kunna få höga betyg. Vid provet är jag jätte pirrig och nervös. Jag får pappret och börjar att skriva. Jag börjar att skriva och tänker "vad ska lärarna tro om mig?" "Att jag inte är duktig?" men sen känner jag att det inte duger och börjar att sudda allt och skriva om på nytt, vilket leder till att det tar mycket längre tid för mig att göra mitt prov. Jag kan få svettningar och hjärtklappningar vid proven och när jag får svårt vid sömnen. Snälla hjälp mig. Är det här verkligen ADD? MVH/En orolig tjej
JR

BUP svarar:
Hej!
Bra att du skriver när du har funderingar kring vad som kan vara hjälpsamt för dig. För det är ju det som är det viktigaste, att du får rätt stöd, stöd som hjälper.
Svårigheter i skolan kan man ha av olika anledningar. Den oro och nervositet inför prov som du skriver om - vet lärarna om den? Du är inte ensam om att bli orolig i samband med prov. Att kroppen reagerar som du berättar om är vanliga reaktioner när man är orolig. Det kan man också få hjälp med. Det är klart att det tar lång tid när du hela tiden behöver sudda och göra om. Det låter jobbigt.
Jag tycker att du ska prata med en förälder om detta och få hjälp med vad som behövs för att du ska ha det bra i skolan. Du kan också prata med skolans kurator om din oro och att lärarna funderar över om du har koncentrations- och uppmärksamhetssvårigheter, vilket du inte känner igen dig i.
Berätta mer om hur du upplever det så ökar chansen att du får rätt hjälp!