Trivs inte i mitt hem eller i min klass
Min mamma har varit ihop med en kille i snart 2 och ett halv år, och jag har inte riktigt gillat honom, vi kommer inte överens och vi bråkar ganska mycket.  Jag har det jobbigt i skolan och har nyligen flyttat,  jag trivs inte i mitt hem eller i min klass. Alla i min klass bråkar nästan varje dag och jag mår jätte dåligt över det. Jag och mammas kille har nyligen bråkat och nu undviker han mig och vi har inte pratat sen dess. Han har sagt att han vill flytta här ifrån nu för att han inte orkar bo här längre. Det var inte meningen att det skulle bli så och nu vet jag inte vad jag ska göra. Min riktiga pappa bor i Stockholm och saknar honom jätte mycket. Jag sitter nästan varje kväll och gråter över hur jobbigt mitt liv är. Har ni något bra tips på hur jag kan göra för att livet ska bli bra igen?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Dessvärre har jag inget bra och enkelt tips. När det gäller hemsituationen blir det lätt och ofta olika slags problem med nya ”killar”(styvpappor) och bästa sättet att lösa samlevnadsproblem är att prata om de situationer som uppkommer.
Jag tycker att det är din mamma och din styvpappa som har ett huvudansvar att lösa situationen.
Om det inte går att tillsammans prata och lösa de problem som uppkommer brukar det vara en bra idé att ta kontakt med familjerådgivningen i kommunen och få hjälp. Vad säger din mamma? Vad gör hon när du och hennes kille bråkar? Om hennes kille flyttar tycker jag inte du ska känna dig skyldig. Det är ett beslut din mamma och han gör tillsammans och de har också ett ansvar att göra det bra för dig och ta dina svårigheter som uppkommer, på allvar.
Du saknar din pappa. Vilken kontakt har ni? Kan du tala med honom om hur du har det nu eller känns det illojalt mot din mamma? Kanske kan du se till att du kan träffa honom oftare eller varför inte bara ringa?
Beträffande skolan tycker jag att du ska ta kontakt med skolkuratorn och berätta om hur du har det i din klass. Du skriver inte hur och var bråken uppstår och hur du blir inblandad i det hela, men det sker i skolan och det får dig att vantrivas.
Det är absolut något jag tycker du ska berätta för din skolkurator och se om ni kan hitta lösningar så att du mår bättre.
Mycket som du beskriver att du mår dåligt över handlar om bråk med olika. Kanske kan du fundera över hur du skulle kunna finnas i dessa ”bråksituationer” utan att själv bli så påverkad.
Går det att prata med din mammas kille utan att bli arg.
Går det att undvika att du själv blir arg på andra i skolan? Hur skulle du kunna göra för att inte dras med och själv bli arg?
Svårt att säga, men kanske något du kan fundera över och ta upp med din skolkurator?
Lycka till!