Jätteosäker på min kropp
Hej jag är en tjej som är snart 15 år och jag skulle behöva svar och hjälp. Jag är jätte osäker på min kropp, jag gillar den inte och jag hör folk i skolan säga att jag är överviktig och tjock, jag är 1,52 och jag väger ungefär xx kg och jag mår jätte dåligt över detta jag har svåra problem med att äta, jag äter helst så lite som möjligt för när jag väl äter mår jag jätte illa och jag får ångest efteråt. Jag äter helst bara middag varje dag, ingen frukost eller lunch utan bara middag. Jag vet att jag inte är smal och jag vet att jag behöver inte vara jätte smal men jag känner mig fortfarande jätte obekväm i min egna kropp så jag vågar inte byta om framför andra när vi har idrott i skolan och jag gilla inte att ha korta kläder som visar min hud. Jag har mått så dåligt av detta att jag har inte vetat vad jag ska göra för jag får sån ångest varje dag, jag har skurit mig själv några gånger för att få bort ångesten men jag har inte vågat göra mycket, jag vill inte att mina föräldrar ska bli besvikna på mig för att jag gör de. Min mamma vet om att jag har skurit mig men jag skulle behöva hjälp om vad jag ska göra för jag vill inte må såhär längre, de blir för jobbigt. Jag skulle vara jätte tacksam om jag får svar på detta.
Linnéa

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår att du blir osäker på din kropp när andra säger att du är överviktig och tjock. När andra säger så är det också lätt att inte gilla den och att inte vilja visa den för andra.
Det kan också bli en osäkerhet i din ålder runt kroppen eftersom på en ganska kort tid kroppen kommer att förändras samtidigt som det finns ett kroppsideal att vara väldigt smal, vilket alla naturligtvis helt enkelt inte är byggda att vara. Våra kroppar är olika. Att inte gilla sin kropp, hur man ser ut, kan verkligen bli ett stort bekymmer som du beskriver.
Det är väldigt bra att du kan prata med din mamma om det här och det är bra att du känner att du inte längre vill må så dåligt som du beskriver, utan vill ha hjälp att må bättre.
Jag tycker att du och din mamma kan ta kontakt med BUP eller en Vårdcentral där ni bor.
Lycka till!