Tror jag är mytoman
Jag tror jag är mytoman. Jag ljuger för alla hela tiden. Men inte för att liksom få uppmärksamhet utan för att undvika den... folk frågar om jag gjort saker men jag säger att jag inte har det. Inte för att jag på något sätt skäms eller så utan bara för att undvika onödigt tjafs och konflikter.... vad ska jag göra??
linnea

BUP svarar:
Hej Linnea och tack för brevet.
Jag undrar om mytoman är rätt ord för det du beskriver. Det låter mer som om du är rädd för att säga emot eller bli ifrågasatt. Som om du är rädd att hamna i konflikter. Jag blir lite nyfiken på om vad det är du ljuger eller mörkar kring. Och vad det är att du tror skall hända om du säger som det är.
Kanske att du skulle vinna mer på att vara hyfsat uppriktig till skillnad med hur du gör nu. När du, som du gör nu, undviker konflikter genom att inte säga som det är, kanske du missar att få mer äkta kontakt med andra som skulle kunna vara viktiga för dig.
Det är klart att det kan vara helt OK att inte jämt säga som man själv tycker det är. Ibland kan vita lögner både vara att visa hänsyn till andra och göra livet lite enklare. Om man jämt sa sanningen till andra riskerar man att bli en rätt jobbig sanningssägare. En som säger saker som andra inte bett om att höra. Dessutom är det ju bara sanningssägarens sanning, inte sanningen med stort S.
Men eftersom du beskriver det här som ett problem antar jag att dina lögner skapar avstånd till andra och det antar jag att du inte önskar. Eftersom du inte berättar mer konkret om vad det är du ljuger om eller inte säger till andra är det svårt att ge dig ett mer exakt svar än det här. Men detta är vad jag kom att tänka på efter att ha läst ditt brev.
Önskar dig det bästa