Stress och press
Jag har på senare börjat må mer och mer dåligt. Jag ska börja hoss Korater. Andledingen till att jag mår dåligt är stress och press. Jag har väldigt mycket problem med prestationsångest. Jag vill vara bäst i skolan, bäst på innebandyplanen, snyggast , bäst kropp, bäst på allt.
Jag går i 6:an och har alltså börjar få betyg. Vilket jag tycker är jobbigt för en gång i månaden har vi små betygsnack i alla "större"ämne. Lärarna vet att dom ska vara försiktiga. Men dom kan ju inte ändra på sitt betyg för jag är som jag är. Men även fast jag i nästan alla ämnen får à/b, vilket igentligen är bra så börjar jag gråta i säkert en halv timme efter VARJE B jag får. Jag klarar inte av att få det. Klarar inte av att ha ett endaste fel på proven. Det är världens undergång för mig.
Detta leder till att jag börjar ha ångest över mitt utseende/ min kropp. Jag står framför spegeln kollar vart jag kan bli smallare/finare. Jag kollar på tjejer på internet och gemför mig med dom.
Jag vet inte vad jag ska göra! Jag mår bara sämre och sämre för varje dag som går:(
Det är inte mina föredrar som sätter höga krav, inte mina vänner det är bara jag
En anynom tjej

BUP svarar:
Hej och tack för brevet!
Till att börja med: ingen är bäst på allt. Inte ens Stålmannen, han är känslig för röd och grön kryptonit, som du kanske vet.
Jag vet inte hur det är för dig men för många som har ditt problem kan det bero på att de har fått för sig att deras värde och vilka de är som människor beror på vad de presterar. Som att identiteten, människovärde och personligheten= vad de presterar. Gäller det för dig också?
Så är det förstås inte. En människa är något mer än vad den presterar och jag önskar att du skulle kunna vara nöjd med dig själv utan att mäta dig i betyg eller hur mycket du väger eller hur du ser ut.
Det som också komplicerar det för dig tror jag är att du jämför dig med andra. Och om man jämför sig med de som lever upp till idealen på alla olika områden hamnar man förstås så småningom i att känna sig oduglig.
Om man jämför sig med den som har bäst betyg i matte och sen med den som är smalast och snyggast och sen med den som har flest och bäst vänner och så vidare kan man ju aldrig bli nöjd med sig själv. Så snacka om att bli stressad!
För som sagt, man kan inte vara bäst på allt.
Du berättar inget om vem du är mer än det du ser som problem. Jag tycker att du verkar ha en klar blick för hur du fungerar och att det inte är rätt eller bra. Att du därför också tagit kontakt med kurator för att få hjälp. Jättebra tycker jag.
Jag hoppas och tror att du genom det kan få möjligheten att ställa rätt krav och rimliga krav på dig själv så du kommer ur den här elaka kravspiralen. Jag blir lite nyfiken på vem som döljer sig bakom de där höga kraven. Vem är du egentligen?