Min bästa vän tog sitt liv
Jag mår så dåligt. Det ända jag vill är att gråta hela tiden.
Barndomsvän och bästa vän tog sitt liv för ungefär ett år sedan, trots att det gått ett tag sedan är det så jobbigt jag gråter bara av att skriva detta. Jag älskade henne så mycket och nu är hon borta från mig. Jag hatar mig själv för att jag inte förstod och inte hjälpte henne så pass mycket att hon inte hade tagit det beslutet
Jag hatar mig själv, jag tycker allt är fel, jag är fet, jag har stor dubbelhaka.
Jag VILL ha anorexia. Trots att jag väger 56 kg och är 160 lång vilket egentligen är normalt så är min hjärna inställd på att jag är ett fetto som borde banta.
Jag har aldrig varit en tjej som gråter lätt men nu är dom ändå känslorna jag kan utrycka ilska och sorg. Jag gråter innan skolan för att jag inte orkar med att träffa folk, jag gråter på kvällarna för att jag ska behöva ha idrott dagen efter. Jag hatar idrott verkligen hatar, förr älskade jag det, det var mitt favorit ämne men nu för tiden känner jag mig så pass utstirrad och utpekad att jag inte klarar av det. Jag skippar därför 90% av alla idrottslektioner min klass är även en väldigt stor idrottsklass och alla är väldigt tävlingsinriktade och gör gärna saker på andras bekostnad.
Jag har alltid varit framåtriktad och haft mycket vänner men nu när dom frågar om jag vill hitta på något säger jag alltid nej, jag ligger hellre hemma i min säng.
Jag har börjat bråka så mycket med mina vänner, jag har blivit så lättirriterad och blir så arg på småsaker att jag för utbrott men mina vänner vet inte heller hur jag mår så dom förstår inte.
Jag kan aldrig somna på nätterna längre, jag är rädd för att sova, jag får upp så läskiga bilder i huvudet när jag blundar
jag har börjat få panikattacker allt oftare
Har jag en depression?

BUP svarar:
Hej!
Du undrar om du utvecklat en depression.  Så kan det vara men depressionen verkar också höra samman med  en svår sorgereaktion som du inte fått hjälp att bearbeta.
Du förlorade din sedan lång tid bästa vän genom självmord. Det hände för ett år sedan och känslorna är ännu lika starka. Ett år är inte alltid tillräckligt lång tid för att bearbeta en svår förlust men känslorna brukar klinga av efter att tiden går. Men när man känner skuld över förlusten stoppar arbetet upp med att bearbeta och så småningom acceptera förlusten och det blir svårare att ta sig igenom det som hänt.
När någon går bort av sjukdom eller andra naturliga orsaker är det vanligt att närstående känner skuld fastän det inte funnits något man kunnat göra. När någon tar sitt liv brukar skuldkänslorna vara ännu svårare. Självmordet kan kännas som en anklagelse och man kan länge plågas av tankar på vad man bort  göra för att förhindra det.
Det här är något man kan behöva hjälp med att ta sig igenom.
Du har också andra svårigheter som panikkänslor, sömnsvårigheter , flashbacks i form av läskiga bilder, lättväckt ilska och att du undviker eller inte orkar med kamratkontakter. Jag tycker du ska tala med dina föräldrar om att söka kontakt på BUP för att få hjälp med detta.
Vänta inte med att söka hjälp för det här tar så mycket kraft av dig nu.