Min näsa förstör mitt liv
Jag hatar mig själv så mycket. Framförallt min näsa, den förstör mitt liv, den förstör allt så mycket att jag funderar på om mitt liv ens är värt att leva. Att behöva gömma sitt ansikte så fort man är bland folk, att inte våga vara med på foton för att man vet att man inte har makten att kunna styra vem eller vilka som kommer se den. att behöva stanna hemma från fester och liknande för att man vet att man kommer vara den fula tjejen med stor näsa. Jag skäms så mycket så fort någon ens nämner någonting över huvud taget om utseende just för att jag är definitionen av ful.
Jag har försökt att prata med skolsyster om att jag tycker att jag är så ful att jag inte vet vart jag ska ta vägen men jag skäms. Skäms för att jag vet att hon håller med.
Det känns som att mitt liv skulle bli så mycket lättare om jag fick operera näsan...Jag vet att många kan uppleva ens näsa annorlunda än andra, men min är så stor och bred samt att den inte har någon riktig nästipp för att den är så bred.
Martina

BUP svarar:
Hej Martina och tack för brevet!
Du beskriver ditt problem bra. Jag tror att väldigt många skulle kunna känna igen sig även om deras komplex kanske är för något annat. Kanske att missnöjet är en putmage, för mycket hår på armarna, för feta lår, för smala läppar etc.
Det finns åtminstone en sak som ofta är gemensamt för de som delar ditt problem, även om det är olika saker som komplexet handlar om. Det är att de har en tendens att se detaljer och inte helheten. Att som i ditt fall bara se näsan och inte resten av utseendet.
Vad finns det i ditt utseende som du gillar? Tycker du att händerna är OK? Har du fina ögon? Vad finns det som du gillar med din kropp? Passar din hårfärg och ögon ihop?
Jag vet inte vad skolsyster sa, men vanligt är att vi försöker berätta hur fina vi tycker den är, som lider av kroppskomplex är, för att trösta. Det brukar inte hjälpa. Det brukar inte heller operationer göra. Det är vanligt att det bara sätter igång tankar om att annat också behöver justeras. Eller också blir den som opererats ändå inte nöjd med resultatet.
Nu utgår jag förstås från att du inte ser alltför konstig ut eller har någon jättestor defekt. Jag tror nämligen inte att det är så. Och om det är som jag tror är nog det bästa att du försöker hitta sätt att leva med ditt utseende. Det du gör idag, som att inte vara med på foton, stanna hemma från fester, gömma dig kommer bara att göra att ditt komplex växer och dessutom förstöra viktiga delar av ditt liv. Så mitt tips är att inte låta komplexet bestämma över hur du skall leva ditt liv utan ta tillbaks makten.
Lev livet som du vill med den näsa du har, då tror jag att komplexet kommer att krympa och bli mindre viktigt.
Önskar dig det bästa