Slipper man göra redovisningar?
Hej, jag tror verkligen jag har social ångest. Skrev lite om detta något annat förra veckan men fick inte riktigt svar på min fråga ang detta.
Jag tror verkligen jag har socialångest. Jag får panik och ångest om jag ska träffa någob/några andra för första gången. Får en stor klump och ångest om jag vet att jag ska träffa någon som jag inte känner till 100%
det är så grovt så stt om någon i skolan (som jag nt känner) kommer fram och frågar "när slutar ni?" Så börjar mitt hjärta slå i 190, jag blir helt varm och blir helt röd i huvudet. jag får då alltid typ blackout och svarar typ "eeeee" i hundra år för att tänka, sen säger jag bara "jag vet inte" fast jag egentligen visste precis innan och vet precis efteråt. Och om jag skulle sagt någon längre mening så pratar jag assnabbt så stt man nt hör vad jag säger.. efter det så skakar mina ben och de känns som gelé.
kan inte hitta vänner själv då jag aldrig vågar säga något när man väl träffas, är rädd att jag kommer säga något fel, tråkigt elr dumt så att man får ett dåligt intryck (vet stt man kan få de ändå, eftersom jag nu blir stel)
om vi ska fira tex nyår elr midsommar osv så har det hänt många gånger stt jag fått så mycket ångest att jag vägrat och åka och stannat hemma själv istället. Pga att jag inge känt alla som varit där.
om man ska redovisa framför klass får jag ångest och panik i 1-2 veckor innan och kan inte somna de 2 närmsta dagarna. men jag redovisar det aldrig, om jag inte kan säga vad klockan är till någon kan jag inte hålla en hel redovisning själv i 15 min.. det är rätt självklart om man tänker på de problem jag har.
Men eftersom jag inte gör redovisningarna så sänker de mina betyg, och min lärare sa att om jag inte visar de muntliga kraven kommer jag få både F i svenska och engelska. Pga att jag inte vågar prata eller redovisa.
Detta påverkar mig sååå mycket i mitt liv!, behöver hjälp! Men jag vågar heller inte säga till mina föräldrar att jag tror att jag har det, för tänk så har jag inte det..
frågor:
tycker ni att det låter som att jag har social ångest? Vet att ni nt kan säga ja eller nej, men vill höra vad ni tror.
Om jag nu har social ångest och får det utrett, slipper man då göra redovisningar?, får man någon nytta/hjälp om man gör en utredning?
//14 årig tjej
kan inte hantera sociala sammanhang

BUP svarar:
Hej och tack för brevet!
Jag går på slutet av ditt brev för att svara. Poängen med att beskriva ett problem med en diagnos (vilket det ju faktiskt handlar om) är att kunna hjälpa till att övervinna svårigheten.
Om det är så att du uppfyller diagnoskraven för social fobi är poängen att hitta rätt behandling så att du skall klara av att göra saker som att till exempel hålla en redovisning. Om du tänker att du skall ha en diagnos för att slippa göra det som är svårt tror jag inte att du har någon större användning för diagnosen.
Sen kan jag förstå att det låter jätteläskigt att tänka sig att hålla en redovisning om man har problemet social fobi. Men som i all i all behandling är det viktigt att du styr i vilken takt och hur behandlingen skall ske.
Du är välkommen till BUP med ditt problem om du vill bli av med det - det vill säga träna upp din förmåga att vara med andra människor utan att vara rädd. Om du tänker att du vill ha papper på att inte göra något åt själva problemet, tror jag inte att det är någon bra idé.
Önskar dig det bästa