Är väldigt blyg
Hej! Jag är en tjej på 13 år som skrivit hit en gång tidigare om att jag är väldigt blyg osv. Den här gången har jag en fråga som jag skulle bli väldigt glad ifall jag får svar på. Min fråga är: hur ska man prata och säga till en vuxen att man ibland inte vill göra vissa saker? För nu har jag i tre dagar inte ätit lunch i min skola därför att jag fått panik och sprungit ut. Jag har gjort det därför att min plats i matsalen är vid några personer jag inte känner och jag tycker att det känns väldigt jobbigt att sitta och äta när det känns som att de kollar på mig. Dessutom tar alltid någon min plats och jag gillar verkligen inte att säga till därför att jag är så nära på att gråta hela tiden. Jag vill bara kunna prata med mina lärare om att få byta plats och även berätta om hur jag mår.
Jag menar inte att jag skriver till er på bup för att klaga på min matsalsplats utan jag behöver bara hjälp med hur jag ska prata och säga till mina lärare när jag inte mår bra därför att det händer flera gånger. Jag mår heller inge bra av att jag inte ätit någon lunch och vågar heller inte berätta det för mina föräldrar eller lärare därför att jag vet att ingen av dem kommer att förstå.
Tack!
Hur ska man säga till?

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du vill ta tag i detta så att du kan äta den lunch som du behöver för att orka med skolan.
I ditt brev skriver du så det är lätt att förstå hur du känner. Du har en förmåga att beskriva vad det är som blir svårt för dig. Sedan beror det förstås på vem som lyssnar och hur den kan göra sig en bild av svårigheterna.
Du säger att dina föräldrar eller lärare inte skulle förstå om du berättade. Är det verkligen så? Är du rädd att de skulle förminska problemet och inte förstå hur stort det är för dig? Hur de skulle svara dig är förstås svårt att veta innan du har prövat.
När man undviker något man är orolig och osäker inför är det lätt att obehaget bara växer. Det är viktigt att försöka gå emot sin rädsla. Att våga göra det fastän man är rädd. Och det låter som du också är på väg att göra det nu.
Du undrar hur du ska göra när du talar med lärarna. Välj en av dem som verkar lättast att tala med. Be denne om ett samtal där ni är ensamma så det inte finns andra runt omkring som distraherar. Utgå från ditt eget brev hit och försök berätta som det är om vad som är svårt. Kanske kan du välja två eller tre saker som är svårast. Du kan också, om du vill, ta med och visa ditt brev och ditt svar.
Om det ändå känns för svårt, kan du först tala med någon annan som t ex skolkurator.
Försök! Det är bra att du också själv tar plats och säger vad du vill!