Lider av antisocial personlighetsstörning
Hej! Är en kille på 17 år och tror att jag lider av antisocial personlighetsstörning till en mild grad.
Jag har hela min uppväxt varit någon form av problembarn och alltid fått mycket utskällningar och tillsägelser. Det var inte förns jag fyllt 15 år som jag fick diagnosen ADHD. I 4 månader har jag även veckovis pratat med psykolog på BUP som försökt hjälpa mig bli bättre på att identifiera känslor eftersom att jag sällan känner något förutom frustration och ilska.
Jag har även begått en rad olika brott men har aldrig blivit fälld eller påkommen eftersom att jag är mycket duktig på att vara diskret. De flesta av brotten är direkt relaterad till att jag varit uttråkad eller sökt någon form av adrenalinkick. Några av brotten och otygen jag begått är att jag har gjort och sprängt, brandbomber och vanliga (ofarliga bomber. Jag har gjort inbrott vid två tillfällen och vandaliserat bilar. Det som kan ha varit de farligaste jag har gjort är att vid tre tillfällen så har jag klättrat upp på en 200m hög tv-mast. Jag vet att många saker jag gjort är hemsk men jag ångrar tyvärr inget. Jag har inte tagit några andra droger än alkohol, cannabis, Kratom och LSA.
Jag går andra året på Naturvetenskapslinjen och har relativt bra betyg i de intressanta ämnena. Jag skolkade regelbundet på de lektioner som jag fann ointressanta eller dåliga innan jag blev påkommen av mina föräldrar som nu tar mitt studiebidrag när jag stannar hemma. Jag tänker dock börja skolka igen när jag väl fyller 18 eftersom att det inte påverkar mitt slutbetyg.
Jag har inte berättat på BUP om detta eftersom att jag inte vill ha problem med polisen eftersom att jag troligtvis kommer att begå fler brott men av en mildare grad.
Jag har en mycket bra familjesituation och jag kan prata med mina föräldrar om det mesta, men jag trots det valt att inte ta upp detta för uppenbara orsaker.
Mina två kompisar har flera gånger sagt till mig när vi var yngre att jag kunde vara lite känslokall och distanserad men jag har försökt bli lite bättre på att relatera till deras problem.
Jag finner ingen njutning av att se andra skada sig och liknade men när jag har tråkigt så brukar jag kolla på sidor som  "Liveleak" utan att känna någon speciell känsla förutom intresse och ibland ilska mot ex. En mördare.
Sedan en relativt tidig ålder så har jag tänkt att jag kanske har någon form av empatistörning men jag är säker på att jag inte är en fullblodig Psykopat då jag kan känna någon form av medkänsla och skam om jag varit elak med en familjemedlem.
Jag lever ett väldigt bra liv med vänner, familj, skola och jag blir omtyckt av min omgivning men jag tror att något saknas hos mig som andra har och det är en jobbig känsla.
Även fast jag tycker om lite att vara lite kall känslomässigt eftersom att det behövs om man ska komma långt i livet så är jag säker på att jag kommer tjäna mer på att träna upp min empati och träna bort mina destruktiva beteenden.
Tack för svar!
Mvh Anonym
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för brevet!
Det gläder mig att du söker hjälp och vill leva ditt liv på ett bra sätt. Eftersom du redan har kontakt med BUP nöjer jag mig med att skriva ett kort svar.
Jag tycker att du skall berätta om att du gjort brottsliga handlingar. Du behöver ju inte specificera vad du gjort eller var och när. Men om du skall hitta ett nytt förhållningssätt och även förstå varför du gör som du gör bör du berätta.
Min gissning är att det ger dig någon form av tillfredsställelse när du gör det olagliga. Jag tror att eventuella konsekvenser som fängelsestraff, fördömande från andra människor, ledsna föräldrar och syskon och att andra skadas inte betyder så mycket precis när du skall göra det dåliga.
Jag tror, precis som du att du behöver hjälp med detta och jag tror att du i det långa loppet skulle vinna mer än du skulle förlora på att utveckla din empati, din goda moral och din sociala sida.
När det gäller alkohol och droger tror jag att det kan bli ett problem, eftersom det antagligen sänker tröskeln för vad du kan göra. Jag tror att risken att du gör farliga saker för dig eller för andra är större om du är påverkad.
Det går förstås även att prata om sådant på BUP.
Önskar dig det bästa