Samma visa igen och igen
Hej, jag är en 13 årig tjej som tror att jag har adhd. Många i min omgivning säger dagligen till mig att de tror att jag har adhd. Jag har riktigt svårt att koncentrera mig på saker jag tycker är ointressanta och under en längre tid. Jag får svårt att sitta still och speciellt när jag inte pratar. Jag knäcker fingrarna ofta när jag är rastlös och det blir jag ofta på lektionerna. Jag har inte svårt med skolan men hinner sällan klart med arbeten som jag på börjar i t.ex bilden och svenskan. Jag tar inte tag i mina uppgifter jag får hemma, jag skjuter upp dom och när mina föräldrar säger till mig blir jag lätt arg. Jag blir arg när jag inte får göra saker eller om något inte går som jag vill. Jag blir arg när någon inte lyssnar på mig eller tjafsar emot eller inte gör som jag säger. Jag ångrar sedan att jag blir arg och säger till mig själv att jag inte ska göra om det men det är okontrollerat. Jag gör om det och samma visa händer igen och igen.
Jag förstår att det är svårt att säga att jag har adhd av att jag skriver några rader men jag tycker att det känns konstigt att säga till min mamma att jag vill göra en utredning. Jag tycker också att det är jobbigt att gå till kuratorn eller skolsystern på skolan då mina vänner vill veta vad jag ska fråga om. Det sprids också snabbt rykten på min skola och jag gillar inte att dra till mig för mycket uppmärksamhet i korridorerna.                  Därför vill jag först höra eran åsikt först.
Anna Lisa

BUP svarar:
Hej!
Tack för  din fråga. Eftersom både du själv tänker att du  har adhd och många i din omgivning säger det  till dig så är det naturligt att du går till din skolkurator och tar upp frågan och/eller att du tar upp frågan med din mamma. Och även om du nu inte skulle skulle ha den diagnosen har du ju fortfarande kvar en del beteenden både i skolan och hemma som du kanske vill ha hjälp med.
Om du tänker mer på dina problem du beskriver så kanske det blir lättare att prata med din mamma än om du säger du vill bli utredd. Ett sätt att ta reda på lite mer om de problem du beskriver är att utreda det hela. Då tar man reda på i vilken utsträckning du har dessa problem och hur hindrande de är i din vardag bl.a. ditt skolarbete. Läs gärna mina bifogade länkar om ADHD.
Lycka till!