Vill slippa alla andra så jag kan ta hand om mig själv
Jag är en 15 årig tjej som levt med daglig ångest i hela mitt liv. Min mamma fick reda på att jag har skurit mig själv för några månader sen, nu tror hon att jag mår bättre och har slutat men så är det verkligen inte. Jag har självmordstankar dygnet runt och skadar mig själv på olika sätt för att dämpa panikångesten. Jag vet ärligt talat inte om jag lever om ett par månader, eller om jag ens lever imorgon då jag hela tiden är på gränsen till att ta mitt liv. Jag vill bli inlagd på bup. Jag vill bli inlåst där jag inte kan skada mig själv, ta mitt liv och där jag kan slippa alla andra för att kunna ta hand om mig själv. Vad ska jag göra?
L

BUP svarar:
Hej L!
Det är jättebra att du skriver till oss när du kämpar med din dagliga ångest. Jag måste säga att jag blev mycket orolig för dig och för ditt mående och hoppas kunna säga något som underlättar för dig.
Först vill jag  fråga om du kan tänka dig att vara helt uppriktigt mot din mamma och berätta för henne hur du verkligen mår, så att hon inte vaggas i tron att allt numera står rätt till med dig? Jag tycker att det är jätteviktigt att du inte försöker dölja det inför henne. Om det underlättar för dig kan du visa ditt brev till oss och likaså mitt svar för henne. Sedan kan hon ta kontakt med BUP-mottagningen där ni bor, de tar även emot akut mellan kl 8 och 16 på vardagar. Mellan kl 16 och kl 8 och på helger ska man ta kontakt med BUP-klinikens akutmottagning på telefonnummer: 08-6166900.
Du kan också själv ringa till BUP om du vill, men de kommer att koppla in din mamma eftersom det är mycket allvarligt att du går med självmordstankar. Behandling av panikångest och självskadebeteende förutsätter också förälders/föräldrarnas medverkan och jag läser ut av dina rader att din mamma i alla fall bryr sig om dig. Men hon måste få veta sanningen! Det är alltså det första och viktigaste råd du får av mig.
Så vill jag lägga till att om dina självmordstankar spökar för mycket kan du också kvällstid chatta med självmordsupplysningen.se eller med tjejzonen.se som kan vara till hjälp för att dämpa din ångest. Det rekommenderar jag inte istället för BUP utan att du tar kontakt med dem för att hålla emot dina impulser att skada dig själv.
En sak till. Ja, det kan komma ganska mörka perioder här i livet. Ja, det kan kännas så att allting är för mycket, för svårt eller tomt och meningslöst. Jag vet inte vad är det som ligger bakom din ständiga ångest/panikångest. Men tro mig, sådana perioder går över även om det just nu känns som en evighet utan slut. Och det är självklart att du måste snarast få hjälp med att kämpa dig genom den här perioden. Hjälp finns att få, så tveka inte att följa mina råd!
Ta hand om dig och gör det möjligt för din mamma att kunna hjälpa dig!
Jag bifogar här några korta artiklar som du kan läsa för att få lite idéer och grepp om vad som försiggår inom dig.