Social ångest
Hej, jag går igenom en jobbig period nu, igen.
för ca 1-2 år sen skrev jag också till er, hade självskadebeteende och ni sa att jg skulle söka hjälp eller prata med någon vuxen. Pratade rätt ofta med skolsköterskan men tillslut orkade inte hon mer, hon tyckte det var för jobbigt att höra allt det jag hick o bar på så hon kunde inte hjälpa mig.
Berättade inte ens det värsta. Detta gör att de jag gick igenom då bär jag fortfarande på utan att någon vet. Det är tungt.
jag har på senare tid mått väldigt bra, men nu har det vänt.
Jag har haft en vän genom hela livet, vi var varje dag och gjorde allt tillsammans i ca 14 år. Nu har vi gått egna vägar.
hon har varit mitt stöd hela livet. Klarar mig inte utan henne, eftersom jag med 98% tror jag har socialångest.
har träffat vänner under den bra perioden med hjälp av henne, för klarar inte mig själv i sociala tillfällen. Måste ha ett stöd.
Eftersom vi nu gått egna vägar betyder det att jag håller på att tappa kontakten med de, för kan/vågar inte prata med dem. För tänker att "tänk säger jag fel", "något dumt elr tråkigt"
dwtta kommer sluta med att jag inte har några vänner. Kan inte skaffa nya heller eftersom jag har detta problem i det sociala. Om jag inte har några vänner kommer jag hamna där jag var sist. Jag var själv i skolan och rasterna, inlåst på rummet, nedstämd, hade självmordstankar, försökte skära mig mm.
Vill verkligen inte hamna där igen, men jag är påväg. Jag har redan börjat bli nedstämd, mina föräldrar märker det och frågar vad det är. Jg säger inget och att allt är som vanligt. Fast det inte är det.
I skolan tar jag på mig ett "skal" och låtsas att jag ör glad o lycklig osv.
Dels så mår alla dåligt nu också. De vänner jag har (men som jag håller på att mista) mår dåligt, vissa vill ta livet av sig, andra har börjat röka osv. Vet inte vad jag ska skriva när de säger att de mår dåligt varje dag och vill ta livet av sig.
Snälla hjälp!, undrar också om man har socialångest och har det utskrivet slipper man då redovisa osv framför klass?
// 14 årig tjej
alla mår dåligt

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du vände dig till skolsköterskan även om inte kunde fortsätta där. Sade hon vart du då skulle vända dig eller tänkte hon att du nu skulle klara dig utan samtal?
Din bästa vän har varit har varit ett stort stöd för dig och nu känner du dig orolig för hur du ska klara sociala situationer utan henne. Du har, säger du, svårt med sociala kontakter och det har tidigare gjort dig isolerad och nedstämd.
Jag rekommenderar starkt att du nu vänder dig till någon annan professionell vuxen för att tala om detta. Du kan vända dig till skolkurator eller till första linjens barnpsykiatri som man får kontakt med via vårdcentralen. Du kan också kontakta ungdomsmottagningen i din kommun.
Lycka till!