Har grova problem med min ilska
Hej! Jag är en kille på 12 år som har grov problem med min ilska,jag vet inte riktigt hur jag ska för klara men när någon säger imot mej eller är elak så blir jag okontrollerbar jag lyssnar inte på någon för en efter jag lungat ner mej, när jag blir arg så kan det fort hända att jag tex. Slår folk,skriker,tar sönder saker,och mm, sedan har jag också fått svårare att konsentrera mig i skolan och gör andra saker medans andra gör det dom ska . Jag har pratat med min mamma om att jag vill kolla upp om jag har någon diagnos men hon säger att man blir sån i den här ordern fast jag har haft det sen jag var 9 år... och nu har jag också börjat tappa vänner pgr min ilska. Varje dag så blir jag arg de spelar ingen roll vad de är jag blir arg för de minsta lilla... för de mesta tar jag ut min ilska på min bror för jag vill inte förlora vänner.. de skulle va jätte snällt om ni kunde hjälpa mej.
Blir helt galen för minsta lilla

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker du beskriver så bra vilka problem din okontrollerade ilska för med sig. Du tappar kamrater, får svårt koncentrera dig i klassrummet efter utbrott och slår på din lillebror.
Din mamma verkar tänka att de problem du beskriver kommer att bli mindre när du bli äldre och så kan det vara. Men det är ju nu som du har dessa problem.
Kanske kan du prata med din mentor eller med din skolkurator, eftersom mycket av det du beskriver sker i skolan? Jag tycker också att du skulle ta och prata med din mamma igen och berätta att du ibland tar ut din ilska på din lillebror för att du inte vill förlora vänner. Och du skulle kunna fråga din mamma om hon skulle kunna hjälpa dig så att det inte sker. För det är ju inget bra, varken för dig, din lillebror eller för din mamma som kanske blir arg på dig för det.
Om din mamma nappar på det skulle ni två kunna fundera på hur du skulle kunna göra med din ilska om du inte kan slå på din bror. Skulle det hjälpa att berätta för henne hur arg du är? Ibland kan det räcka att man har någon som lyssnar. Ibland kan det räcka med att slå på något mjukt (en kudde t ex) eller om du är i skolan kanske det räcker att springa ett varv på gården?
Det finns många knep och det skulle du kunna prata om med din skolkurator.
Lycka till!