Försöka förlora vikt på ett relativt hälsosamt sätt
Jag har en historia av att ha mycket problem med mat, min kropp, mitt utseende och dåliga tankar kring mat. Det har hållit på i ungefär lite fram och tillbaka i 6 år nu. Det har varit riktigt illa i vissa perioder och helt okej i vandra. Nu under den senaste tiden har jag haft en bra period. Jag har inte tänkt så mycket av de dåliga tankarna. Men nu börjar sommaren komma och jag vill förlora lite vikt igen. Inte på något dålig sätt som jag gjorde förr då jag egentligen vill bara ha lite kontroll över mitt ätande men det slutade med att jag inte alls hade kontrollen. Nej inte så, jag vill inte dit igen. Utan jag vill bara förlora lite vikt på ett mer hälsosamt sätt. Det behövs kanske inte egentligen, är verkligen långt ifrån överviktig. Men känner bara att jag vore gladare om jag gick ner några kilon. Men jag är rädd att börja för att då kanske det spårar och jag kommer in på gamla banor igen. Vad tror ni? Är det säkert för mig? Kan jag försöka förlora vikt på ett relativt hälsosamt sätt med mitt förflutna eller bör jag bara inte göra det?
Lea.Nicole

BUP svarar:
Hej Lea!
Så klok du är, tycker jag. Du svarar själv på din fråga på ett alldeles utmärkt sätt. Verkar som du känner igen de gamla destruktiva tankarna.
Jag tror verkligen, precis som du, att det kan sätta igång ätproblemen igen. För så är det. Även om man har kommit till rätta med trixande med mat, kalorier eller träning, kan tankarna som sätter igång det hela finnas kvar långt efter. Så det gäller att stå emot och inte falla in i gamla negativa mönster igen.
Så håll ut! Förhoppningsvis bleknar upptagenheten vid mat och utseende så småningom. Det gäller att inte ge dessa tankar näring genom att göra som de säger. Svält ut tankarna istället för din kropp!
Önskar dig allt gott