Min psykolog blev min livlina
Hej!
Jsg gick till en psykolog under mer än ett år. Jag älskade henne över allt. Hon blev min livslina
men sen hände något som förändrade allt. Hon skulle sluta. Hon skulle bli mamma ledig och vara borta i över ett år. Jag har en ny psykolog men det är verkligen inte samma sak. Vad ska jag göra? Saknaden är så stor. Tänker på henne varje dag
Lost girl

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Ja, det är verkligen inte lätt att mista någon som är en livlina! Jag har inget bra svar för det. Det vanliga svaret är att man får lov att sörja sin förlust. Det finns inte så mycket annat man kan göra.
Kanske hon kommer tillbaka och du väntar på det – att träffa henne igen? Eller är det för alltid som ni inte kan träffas? Om du tänker att hon kommer tillbaka om ett år och att ni kanske kan mötas igen, blir det nog ett hinder att gå in i en ny kontakt. Den tanken behöver nog inte vara så tydlig, men bara finns i bakhuvudet som en förhoppning.
Men vad är att sörja en livlina? Det är inte att glömma bort, utan kanske mer att ändå komma ihåg allt gott du fått av henne. Kanske är du besviken på henne även om hon har fullgoda skäl att lämna dig. Så kan det vara.
Men om din besvikelse inte är alltför stor och hindrande då kanske du kan prata med henne i ditt inre. Vilka råd skulle hon ge dig nu? Vad skulle hon säga tror du om hon kunde ge ett svar på dina frågor nu ?
Skulle hon ge dig fri att ta emot hjälp av någon annan. Vad skulle hon säga? Du skriver att du tänker på henne varje dag. Hon är nu en del av ditt inre och din nya psykolog är utanför. Jag tror inte du ska eller kan jämföra dem längre.
I bästa fall har du nu två hjälpare!
Lycka till!