Mamma trycker ner mig
Min ​pappa jobbar utomlands och är hemma en vecka innan han åker tillbaka och stannar där i någon vecka. När han är hemma är allt som vanligt men när han åker vill jag inte vara hemma för att min mamma trycker ned mig och skriker på mig för minsta lilla. det känns alltid som att jag är i vägen för alla och jag vill för det mesta bara ligga inne på mitt rum och inte prata med någon, jag tycker det är jobbigt att ta del av sociala situationer och jag gråter väldigt ofta för att jag tycker att jag är värdelös. Jag har blivit mobbad ett antal år i skolan också. Snälla hjälp mig, jag mår jätte dåligt och känner mig helt meningslös, tom och helt ensam. Jag vet inte vem jag ska prata med! Har försökt få hjälp men de jag har pratat med säger att det beror på hormoner. Det känns som att ingen förstår hur jag känner.
M

BUP svarar:
Hej M!
När din pappa inte är hemma förändras familjen - inte bara genom att han inte är där, utan relationen mellan dig och din mamma blir svår och konfliktfylld. Man kan undra varför det blir så? Har din pappa en förmåga att hålla lugnet kvar också vid konflikter, medan din mamma reagerar med starka snabba känslor? Är du kanske lik din mamma till temperamentet och är det därför du och hon kommer i så stark konflikt?
Men om du har nära till starka känslor ska du ändå inte behöva känna dig nertryckt eller värdelös.
Har du berättat för din pappa hur det är när han inte är hemma? Kan han göra något åt situationen och vara hemma mer?
Du har också blivit mobbad i skolan. Om det fortfarande pågår ska du tala med någon i skolan. Skolan har ansvar att göra något åt mobbning.
Liksom du själv säger, tycker jag att du behöver någon att tala med om hur du har det. Att säga att det handlar om hormoner är att förminska dina känslor och det som är svårt. Det är också att lägga skulden på dig enbart.
I konflikten med din mamma är ni båda inblandade, men det är din mamma som är vuxen och som ska kunna stödja dig.Och  din pappa som valt att inte vara hemma är på det sättet ju också inblandad.
Du kan vända dig till skolkuratorn eller ungdomsmottagningen i första hand. Men där träffar man bara dig.
Det skulle behövas att också dina föräldrar medverkar för att se vad de kan göra annorlunda för att förändra hemsituationen till det bättre.
Beroende på hur stora dina egna svårigheter ser ut och om de bedöms höra till BUP kan dina föräldrar ringa dit. Man kan också få hjälp med konflikter i familjen på socialtjänsten som du kan läsa om på länken här, kollpåsoc.
På ungdomsmottagningen kan man råda dig närmare om detta.