Fått reda på att jag är trans
Hej.
Jag är 17 år gammal och det känns som jag har verkligen har börjat ge upp hoppet. Jag började känna mig deprimerad när jag var 14-15. Jag ofta varit mobbad och på grund av det så har jag social fobi och inte många vänner.
Jag är altid rädd för framtiden och vad jag ens kommer göra med mitt liv. Jag känns som jag inte har någon talang och jag tror jag har ADD och någon ångestsyndrom men vet ej hur jag ska få hjälp med det.
Jag har också fått reda på att jag är trans för några år sedan och jag hatar min korp och mig själv. Det känns som jag verkligen aldrig kommer vara glad med mig själv. Jag har könsdysfori nästan hela tiden och jag är bara ute till några av mina enstaka vänner, men jag kan inte få hjälp av mina föräldrar för dom gillar inte HBTQ personer.
Jag vet att det är nog bara att jag är tonåring, och det är nog därför jag känner mig så här, men jag tänker ofta på döden och skämtar lite för mycket om det, jag är räd för att dö men ändå önskade jag att jag på nått sätt skulle kunna försvinna om inge visste om att jag fans.
Jag vill inte göra min familj och vänner ledsna så jag kan inte ta livet av mig. Men det känns som jag kommer bara bli sämre om jag inte gör något, jag vet inte hur jag ska få tag på hjälp. Jag törs inte prata med mina föräldrar fast jag måste. Det känns som världen står stilla, ingenting händer men tiden bara går förbi. Jag vill inte må dåligt längre.
Lans

BUP svarar:
Hej Lans!
Du har en jobbig situation nu. Att du hatar din kropp och dig själv låter som det mest jobbiga . Du har fått veta att du är trans säger du. Det låter som du inte riktigt är med på det.
Dina föräldrar gillar inte hbtq-personer och då blir det förstås komplicerat att vara så själv. Kanske din depression, låga självkänsla och ångest kan höra ihop med detta - med svårigheter att hitta fram till vem du är, vem du vill vara, vem dina föräldrar vill att du ska vara?
Koncentrationssvårigheterna kan också höra ihop med hur du mår i övrigt. Men du kan också ta hjälp av skolan för att se om de svårigheterna behöver bedömas närmare. Skolan har ett ansvar att hjälpa dig, vare sig du har en diagnos som ADD eller ej. Tala med skolkuratorn.
Jag tycker du vända dig till någon att tala med. I Stockholm finns en särskild mottagning för ungdomar med könsidentitetsfrågor och man kan få remiss dit genom att vända sig till närmsta BUP-mottagning.
Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun.
Försök. Så här behöver det inte vara!