Har sån jäkla prestationsångest
Jag hatar verkligen mig själv. Jag går första året på gymnasiet och jag har aldrig känt mig såhär stressad. Jag har sån jävla prestationsångest och även  alla lärare sätter press på mig, vilket är sjukt jobbigt. Jag har ingen ork till att prestera HELA tiden, men jag vill inte göra folk besvikna. Jag är orolig över min framtid, känns som att det inte kommer bli någonting av mig. Betygen ger mig sån otrolig ångest och på senaste tiden har det gjort att jag börjat få sömnproblem. Jag har fått ta av min mormors sömntabletter varje natt för att kunna prestera i skolan dagen efter. Om jag inte tar sömntablett så ligger jag vaken hela natten, kanske får 30 minuters sömn och då orkar jag inte gå till skolan dagen efter.
Alla mina kompisar har fått pojkvänner och förlorat oskulden, och jag vet att det inte är någonting som jag ska känna mig stressad av men jag gör det ändå. Jag känner mig utanför och oälskad. Varför kan ingen älska mig? Varför kan alla mina kompisar få någon som älskar dem, men inte jag? Jag hatar mig själv. Hjälp mig, hur blir jag av med denna stress??
stressad tonåring

BUP svarar:
Hej stressad tonåring!
När man börjar i gymnasiet kan man verkligen stressas av de nya och kanske större kraven. Men att du ännu är så stressad och i en sådan grad att du behöver hjälp av sömntabletter för att sova låter som alldeles för mycket.
Du skriver inte hur det går för dig i skolan. Ställer du väldigt höga krav på dig själv så du tycker du misslyckas om du inte har högsta betyg eller är det något som är särskilt svårt för dig där?
Du säger att du inte vill göra folk besvikna. Känner du att dina föräldrar vill att du ska lyckas i skolan för att de vara nöjda med dig? Det låter som du lätt blir osäker om ditt eget värde och att du lägger det alltför mycket på prestationer.
När du är så här stressad är det också svårt att kunna och hinna koppla av med kompisar och att träffa någon pojkvän.
Det är viktigt att förstå mer om varför din stressnivå är så hög för att veta hur du ska göra så att det blir bättre. Om du behöver hjälp att inte styras lika mycket av andras förväntningar gällande hur du ska vara och mer hitta dig själv eller om du behöver hjälp med något i skolan som t ex att bättre strukturera och planera arbetet där.
Jag tycker du ska vända dig till skolkuratorn eller ungdomsmottagningen. Tveka inte för ett så här högt stresspåslag tar alldeles för mycket kraft av dig och du kan bli alltför utmattad.