Mörkt och tyst precis som när man dör
Hej jag har finderat mycket över döden och vad som händer efter livet. Jag tror att allting blir svart och att jag aldrig kommer existera igen. Typ som det var innan jag föddes. Har försökt intala mig själv att jag faktiskt inte vet vad som kommer hända men det fungerar inte. Har haft dom här tankarna förut men har då kunnat tänka bort dom. Men nu senaste tiden har hela dagar gått åt dom här tankarna vilken är jättejobbigt. Kan inte heller sova på nätterna eftersom det är mörkt och tyst precis som när man dör. Då får jag panikattacker och börjar gråta. Vill inte att mina tankar om döden ska ta över min vardag som det gör. Vad ska jag göra?? Vill helst inte prata med en kurrator eller annan vuxen
ledsen fågel

BUP svarar:
Hej lilla fågel!
Så jobbigt det låter att tankarna tagit över så mycket. Att du inte är ensam om tankarna kring döden vet jag. I dagens brevskörd är du den andra som har orostankar om döden (kolla på ”Lider periodvis av dödsångest”).
Du avslutar ditt brev med att berätta att du inte vill dela dina tankar med någon kurator eller annan vuxen. Det tror jag kan bidra till problemet. Vad är det som gör det svårt att prata om rädslan? Nu blir du istället ensam med dina tankar och hittar inte ut. Det snurrar bara runt i huvudet när du skall sova. Att prata med en annan människa kan vara som att öppna fågelburen så du kan komma ut och flyga fritt.
Jag tänkte nog inte i första hand att du skulle prata med en kurator utan snarare med någon av dina föräldrar. Fördelen med att prata med en förälder är att den känner dig och finns där på kvällen när tankarna blir jobbigt.
Den typen av orostankar du har brukar jag se som ”problem man försöker att lösa i huvudet men som inte går att lösa genom att tänka”. Så vitt jag vet har ingen död kommit tillbaka för att berätta hur det vara att vara död (även om en del påstår att det är så).
Jag tror inte att det går att svara på din fråga om vad som händer efter livet. Vi försöker att förstå något som levande varelser inte kan förstå just därför att de försöker att förstå det som levande.
Och kanske att det inte är frågan om döden som är problemet utan att den upptar så mycket av din tid och är så jobbigt att tänka i cirklar.
Önskar dig det bästa