Undrar över svaret jag fick
Hej, för ungefär ett och ett halvt år sedan skickade jag in en fråga.
I frågan skrev jag om hur jag mår, mina självmordstankar och att jag inte visste vad jag skulle göra, hur jag skulle få hjälp eller om jag skulle stå ut. Jag frågade om jag kunde gå hjälp hos er eller vem jag kunde gå till. Att jag trodde att jag inte kunde fortsätta om jag var själv och bara försökte hjälpa mig själv. Jag skrev även att jag var rädd, jag ville fortsätta och jag ville må bättre. Jag skrev att jag inte kunde gå till mina föräldrar och att jag hade försökt på till en terapist men att det inte funkade.
Svaret jag fick var rätt långt, tyvärr minns jag inte hela och jag har det inte sparat. Det jag minns var en väldigt simpel förklaring till varför jag inte kunde gå till BUP. Det stod att dem var ledsna över hur jag mådde men att det inte var ett problem ni kunde hjälpa till med. Det stod inte hur jag kunde få hjälp. En simpel förklaring på att jag kunde gå till er och att jag kanske skulle försöka gå och prata med en vuxen, som förälder...
Min reaktion som en 14 åring tjej var dålig. Jag fick panik och trodde att jag aldrig skulle kunna få hjälp. Jag antog att jag överdrev och inte hade ett riktigt problem. Och som jag hade skrivit i min fråga så började mina självmordstankar bubbla upp. 1 vecka senare försökte jag ta mitt liv. Hade det inte varit för att min pappa kom hem hade jag antagligen fortsatt.
Jag fick åka till akutmottagning på psykakut och fick dagen efter gå till en psykolog på BUP. Där berättade jag exakt det jag hade skrivit i frågan till er och blev då diagnostiserad med depression och började gå till BUP en gång i veckan. Dem sa att det var självklart att jag skulle sökt hjälp.
Jag går nu fortfarande till BUP en gång i veckan och ska snart göra ett ADD kognitivt test. Jag kan få hjälp i skolan och har stöd från flera källor. Jag har kunnat få hjälp med att prata med mina föräldrar och få hjälp av dem.
Den här frågan skriver jag för jag undrar varför jag fick svaret som jag fick, som var så sjukt annorlunda än alla andra reaktioner jag har fått när jag har berättat hur jag mår.
Tacksam för svar!
Elektropop

BUP svarar:
Hej Elektropop!
Jag kan inte svara på varför du fick det svar du fick eftersom jag inte har möjlighet att leta fram det. Jag kan bara beklaga att det blev så som det blev för dig. Vi på redaktionen i Frågelådan anstränger oss för att svaren vi skriver skall vara till hjälp och uppmuntra till att söka stöd av andra. Vi hjälps också åt när vi svarar för att det skall bli så bra svar som möjligt och att inget felaktigt svar skall bli publicerat. Just frågor om självmord kanske vi tar lite extra allvarligt på eftersom det är så angeläget att den som frågar söker stöd och hjälp.
Postverket hade en reklamslogan när jag var liten som hette ”Ett brev betyder så mycket”. Det verkar som om posten hade rätt.
Som avlutning vill jag bara önska dig lycka till och hoppas att du nu får den hjälp du behöver för att kunna leva ett rikt och bra liv. Det gläder mig att du trots brevsvaret från oss nu har fått hjälp.
Önskar dig det bästa!