Svårt att äta och skadar mig själv
Heej! Tolvårig "ingenting" som inte riktigt mått bra på senaste. Jag klär mig på ett speciellt sätt och de andra femmorna tycker att jag är konstig. Svart, blått och liksom lite punkigt. De stirrar alltid lite extra och jag funderar på att ge upp mig själv och bli normal. Mamma verkar också skämmas för mig, hon vill inte att jag har mina svarta och blåa kläder när vi ska hem till vänner och vill helst inte att jag har på mig dom när folk kommer hem till oss. Jag mår dåligt av att tvingas välja mellan att få vara mig själv och att slippa bli mobbad för att jag är "speciell".
Jag har också haft extremt svårt att äta. Jag älskar och har alltid älskat mat, men nu går det på rutin; äta, må illa, spy. Äta, må illa, spy, etc. Varför händer det här? Har det något med mitt mående att göra eller är det bara något underliggande hjärnspöke jag har?
Och sedan undrar jag hur man tar tag i ett självskadebeteende och vänjer sig av med det. Har nämligen skadat mig själv i snart 6 mån och börjar bara må sämre och sämre.
Tack för svar!
Kimberly

BUP svarar:
Hej Kimberly!
Du har skadat dig själv under ett halvår och mår allt sämre. Och du har fått svårt att äta. Varför det är så här just för dig och vad du ska göra för att det ska bli bättre är svårt att svara på bara utifrån ett brev.  För att kunna förstå mer och för att kunna göra något åt det behöver du tala med någon.
Kan du tala med skolkurator eller skolsköterskan? Vet din mamma om detta? Om du berättar för henne kan hon hjälpa dig att hitta någon att tala med som på vårdcentralen eller BUP beroende på hur stort problemet är.
Att andra reagerar på ditt sätt att klä dig kanske blir ett mindre problem vartefter andra vänjer sig vid att du klär dig annorlunda än du förut gjort. Hur man klär sig är ett sätt att visa sig själv, vem man vill vara och vem man är. Om andra fortsätter reagera på ett sätt som blir svårt för dig är det värt att minska ditt uttryck med kläderna något, men inte så mycket att du ger upp dig själv?