Vill sluta tvångsonanera
Hejsan BUP! Jag har ett problem. Det är att jag sitter förmycket på toaletten och onanerar för tvång. Jag lider av ADHD,Autism och Tvångssyndrom/OCD . Hur kan jag göra för att sluta tvångsonanera?
Albin

BUP svarar:
Hej Albin och tack för brevet!
Det är en kort fråga du ställer och därför lite svår att svara på i Frågelådan. Du skriver inte hur gammal du är eller om du har någon kontakt med BUP. Om du är under 18 år är det BUP som skall hjälpa dig med tvånget. Eftersom du skriver att lider av tvångssyndrom kanske det är det skall söka för om du tycker det är pinsamt att söka för onaniproblemet. När du väl sen får träffa en behandlare kan du upp det med behandlaren.
Som vid andra tvångshandlingar är den bästa behandlingen att träna upp sin förmåga att stå emot impulsen att göra tvångshandlingen. Då brukar impulsen blekna bort med tiden.
Önskar dig det bästa!