Ganska mycket hår
hej!
jag är 11 år och har ganska mycket hår på kroppen.
Jag har pratat med mina föräldrar om det men dom säger att dom aldrig har sett det.
Som tur är så har jag aldrig blivit mobbad eller retad för det men många undrar om jag tänker raka mig. Det är mycket problem på sommaren då alla går i kortärmat och shorts.
Jag vill gå i shorts och tycker det är skönt men vill inte visa håret.Brukar nästan aldrig gå i kortärmat heller.Jag är stolt över min kropp och vill inte gömma den.
Mina föräldrar säger att jag inte får raka mig för dom tycker det är onödigt.
Om jag går i shorts någon gång på sommaren har jag alltid strumpbyxor under.Mina kompisar undrar varför jag har det när det är så varmt.Jag brukar säga att jag inte trodde det skulle bli varmt idag :(
Jag har hår på benen,armarna under näsan (fjun),magen,ryggen,händerna osv...
Om jag inte skulle ha hår på kroppen då skulle jag se mig själv som "perfekt"
Snälla hjälp mig vet inte vad jag ska göra
Den håriga tjejen

BUP svarar:
Hej och tack för brevet!
I mitt svar till dig utgår jag från att dina föräldrars bedömning av din ”hårighet” stämmer. Alltså att du inte har extremt mycket hår för du skriver ju också att du har ganska mycket hår. Det måste betyda att det inte är jättemycket, grova hårstrån. Jag vet inte om du har mer hår än de som du jämför dig med. Kan det vara så att du är lite tidigare med att få behåring än vad dina kompisar är? Alla, både killar och tjejer, får ju mer hår med ökande ålder.
Jag tror att alla människor har något eller någon del av sin kropp de inte gillar. Åtminstone har jag nog aldrig träffat någon som är bara nöjd med hur den är skapad (och skulle någon säga det skulle jag inte tro på det). Problemet är att när man väl börjar hänga upp sig på något som man inte gillar med sig själv, så ser man strax inte något annat. Och om man som du dessutom börjar dölja det som man har komplex för, blir man ännu mer upptagen av det. När du får frågor om varför du har strumpbyxor på sommaren är det som att sätta en strålkastare på det som du skäms för. Både för dig och kanske för andra. Så då blir du förstås ännu mer upptagen av ditt komplex och har ännu svårare att inte tänka på det. Om du tänker efter, hur många procent av din kropp består av oönskade hårstrån? 0,5%? Vilka av dina hårstrån skulle du inte vilja bli av med? Kanske frågorna kan hjälpa dig att få lite mer realistiskt perspektiv på ditt problem.
Tänk om du kunde vara mer upptagen i tanken av det som du tycker är perfekt, istället för att tänka mycket på det du tycker är en defekt? Vissa saker kan man inte göra så mycket åt utom att lära sig att leva med. Om du gjorde mindre för att dölja eller ta bort dina hår, tror jag att du lättare skulle kunna leva med dem.
Önskar dig det bästa!