Skulle vilja träffa en dietist
Hej!
Jag är en pojke på 15 år som är överviktig. Jag är 180 cm lång och väger XX kg. Jag har sedan kanske 12 års ålder velat gå ner i vikt men aldrig lyckats. Jag har lätta ätstörningar men skulle ändå inte kalla det för ätstörningar. Jag har vissa perioder då jag äter bara sallad/inga kolhydrater/inget alls och den perioden kanske varar i 2-3 veckor. Jag har läst på internet att äta inget alls kommer inte hjälpa att gå ner i vikt. Jag skulle vilja komma i kontakt med en dietist som kan ge förslag på måttlig träning och kostschema. För detta håller inte. Jag vill inte gå och prata utan vill vara helt anonym via internet.
Vill bli normal

BUP svarar:
Hej!
Du har kämpat länge med din vikt och det låter klokt att ta stöd i det som du tycker varit svårt och känner närmar sig en ätstörning. Du har helt rätt i att svält inte är bra för kroppen. Att äta för lite kan dessutom öka risken för hetsätning.
Det är svårt att veta vad som blir hjälpsamt för dig att jag skriver, det här med mat och ätande är inte enkelt. Samhället sänder starka signaler kring vikt och utseende som kan bli problematiskt på olika sätt. Det påverkar oss och gör att jag tänker att det är så viktigt att du får träffa någon som kan stötta dig och hjälpa dig med dina frågor.
Du är inte ensam om att ha de funderingar du har. Tyvärr känner jag inte till någon som gör det du eftersöker anonymt via nätet. Jag tror att det är bra om du kommer i kontakt med en dietist på vårdcentral och då behöver du uppge personnummer. Många tycker att det är jobbigt att prata om övervikt. Det är dietister vana vid. Så låt det inte hindra dig från att ta hjälp. Ta med någon som kan vara ett stöd om du vill eller förbered dig genom att skriva ner dina frågor om du känner dig osäker.
Andra har varit i precis din sits, vänta inte mer utan ta hjälp.