Min pappa är deprimerad
Min pappa är deprimerad och har problem med tablett/alkhol konsumentionen. Dessutom hatar han hans jobb. Grejen är det att resten av familjen håller på att gå in i vägen. Vi orkar inte mer vi har haft det så här i ca 1 år nu och min morfar har en hjrntumör sammtidigt som mormor är gammal och sjuk. Nu har min mamma funderingarna på att ge honom ett ultimaitum. Jag vågar ej riktigt fråga vad det är. Men jag antar att det är att han ska gå och få hjälp eller att vi ska flytta. Det skrämmer mig för jag vet att han kommer gå ner sig ännu mer då. Jag vill inte förlora honom. Om vi flyttar blir det en liten lägenhet och vi har dessutom hund. Jag vet inte hur jag ska hantera det. Om han inte blir bättre snart går jag in i vägen totalt. Jag oroar mig också för det eknomiska biten. Min mamam skulle då behöva skära ner på alal utgifter och det gör mig verkligen orolig.
Vad göra?
X

BUP svarar:
Hej och tack för brevet.
Jag förstår att du blir orolig när det finns så många problem och sjukdomar i din familj.
Det bästa kanske är att fråga henne vad hon menar med ultimatum nu när hon ändå har börjat prata med dig.
Annars kan jag tycka att det vore bättre om de vuxna skötte vuxensakerna och du slapp fundera på det. Hur det nu är så gissar jag att din mamma har tänkt på hur det kan komma att bli om det blir stora förändringar.
Jag antar att hon tänker att hon skall klara av att hand om det, även om det kanske betyder att det blir tufft under en tid.
Jag tycker nog att du skall fråga henne så du slipper mer oro än vad som är nödvändigt. Kanske hon kan ge dig svar på en del.
Önskar dig det bästa